Overgevoelig voor geluid? Tien tips bij hyperacusis

Doet het uitruimen van de vaatwasmachine pijn aan je oren? Vind je het geluid van fluitende vogels pijnlijk? Is het pijnlijk om in de wind te fietsen? Dan heb je mogelijk hyperacusis. Wie overgevoelig is voor geluid kan geluid niet automatisch filteren. Dat betekent dat je de hele dag last hebt van onaangenaam en onvermijdelijk geluid. De ernst en mate ervan verschilt per persoon. Hyperacusis komt voor bij alle leeftijden, is meestal chronisch en gaat vaak gepaard met tinnitus en gehoorverlies. Wat kun je doen als je hier mee te maken hebt? Hoormij∙NVVS zet een aantal tips op een rij.

  1. Wees niet bang voor geluid; het is begrijpelijk dat de pijn aan je oren, angst voor geluid kan veroorzaken. Het is echter belangrijk te blijven beseffen dat normale geluiden niet schadelijk zijn.
  2. Ontdek je eigen hyperacusis; inventariseer welke geluiden je storen. Probeer storende geluiden te tolereren. Begin met de minst storende tot de meest storende geluiden. Zo train je jezelf.
  3. Luister naar geluiden die je prettig vindt. Zo vaak mogelijk. Bijvoorbeeld natuurgeluiden of muziek. Passief luisteren vermindert de algemene gevoeligheid. Actief luisteren de negatieve emoties die met geluiden gepaard gaan. Combineer leuke met storende geluiden.
  4. Bewaak je grenzen; overbelasting en vermoeidheid kunnen de klachten verergeren, maar het vermijden van geluid kan dat ook tot gevolg hebben. 
  5. Verdeel je energie; als je weinig kunt verdragen op een dag, gebruik je energie dan voor de dingen die je belangrijk vindt. 
  6. Ontspan;
    - Plan je dag niet vol als er iets intensiefs op het programma staat zoals een vergadering of een verjaardag. 
    - Deel je tijd goed in en bewaar de leukste klus als beloning voor het laatst.
    - Neem op tijd rust, neem niet te veel hooi op je vork.
    - Probeer spanningen te vermijden, spanning stimuleert een (toch al) te gespannen gehoorsysteem
    - Zorg voor een goede bloeddruk, passend bij je leeftijd.
    - In slaap komen kan een groot probleem zijn. Bij ernstige gevallen is slaapmedicatie een uitkomst. Overleg dit met de huisarts.
  7. Draag alleen gehoorbescherming als het echt niet anders kan; afschermen van dagelijkse geluiden werkt de hyperacusis in de hand.
  8. Vertel over je hyperacusis en geef aan wat je nodig hebt. Denk aan familie, sociale contacten en collega's.
  9. Ontdek de kracht van (h)erkenning. Ga online in gesprek en ontdek de (stille) gespreksgroepen of Webinars. In de agenda vind je de bijeenkomsten.
  10. Een dagje uit? Ontdek de mogelijkheden via de prikkelarme cultuuragenda.

Lees ook:

Publicatiedatum: 06 december 2022