Week van het Oorsuizen
Nog geen lid?Ontdek de voordelen!
Praat mee!Lees en deel waardevolle tips op het lotgenotenforum
Op de hoogte blijven?Ontvang onze nieuwsbrief

Wat is tinnitus?

Een ruis, een piep of gebrom. Een hoge toon of een lage toon. Een enkele keer een heel muziekstuk. Continu of afwisselend. Oorsuizen, oftewel tinnitus, betekent geluid horen dat er niet is.

Tinnitus kent allerlei vormen. De geluiden zijn er in werkelijkheid niet, maar je hoort ze wel. Dat voortdurende geluid in uw hoofd kan er in een hele lichte vorm zijn, maar ook allesoverheersend. Zie voor voorbeelden onze geluidsfile met tinnitusgeluiden. Tinnitus kent vele oorzaken. Naar schatting hebben 1 miljoen mensen in Nederland een vorm van oorsuizen. Het aantal mensen met tinnitus neemt de laatste jaren toe. Daarom organiseert Stichting Hoormij jaarlijks de Week van het Oorsuizen, met onder andere een uitgebreide informatiebijeenkomst. Heb jij een piep, suis of brom in je oor? Klik hier voor ons overzicht van hulpverleners
@tinnitus_nl
Stichting Hoormij in actie
Week van het Oorsuizen 2018

Van 5 tot en met 9 februariis het weer de Week van het Oorsuizen. Een week waarin we als Stichting Hoormijextra aandacht geven aan en vragen voor tinnitus of oorsuizen. Ook maakten we indeze week bekend wie de tweejaarlijkse scriptieprijs heeft gewonnen. Ook introduceren we de Tinnitus Leidraad voor jouw huisarts.

Dit jaarsluiten we aan bij het internationale thema ‘Hoe klink jij?’.

Lees meer over de Week van het Oorsuizen 2018

Online tinnitus patiententool

De richtlijn tinnitus van de kno-vereniging is goedgekeurd door de beroepsverenigingen van de kno-artsen, audiologen en psychologen. Stichting Hoormij heeft hieraan meegewerkt én een versie ontwikkeld voor patiënten: de online Patiënteninformatietool. Die geeft inzicht in het onderzoek, in de behandeling die je van de kno-arts mag verwachten en in de eventuele doorverwijzingen door de kno-arts. Hij is nu online. De Patiënteninformatietool is begrijpelijk voor mensen die niet medisch geschoold zijn. De tool gaat uit van de elf meest voorkomende vragen.

Lees meer over de tinnitus patiententool