Hoe hoort het op de werkvloer?
Hoe hoort het op de werkvloer?

Rapport 'Moe van geluid': gehoor en geluid verdienen meer aandacht op het werk

Geluid op de werkvloer heeft veel meer impact dan gedacht. Hinderlijk geluid kost werknemers energie, en verlaagt productiviteit én werkplezier. Dat blijkt uit het rapport 'Moe van geluid' dat op 10 november is aangeboden aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het rapport geeft ook aanbevelingen voor hoe het beter kan.

De cijfers spreken voor zich:

  • 50% van alle werknemers ergert zich aan hinderlijk geluid.
  • 34% ervaart klachten, zoals vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen.
  • 10% ervaart beginnend gehoorverlies; deze werknemers lopen extra risico op uitval.

Van veiligheid naar vitaliteit

Doorgaans ligt de focus op het voorkomen van schadelijk geluid om gehoorschade te vermijden. Dat is zo vastgelegd in de Arbowet. Maar hinderlijk geluid – zoals pratende collega’s, telefoongesprekken, machines of een radio die altijd aanstaat – blijkt een ‘blinde vlek’. Terwijl het energie kost, stress veroorzaakt en kan leiden tot misverstanden en fouten. Zeker bij werknemers met gehoorverlies, bij hen werkt dit dubbel door.


Groeiend probleem

Hinderlijk geluid komt niet alleen voor in fabrieken of bouwplaatsen, maar ook in kantoren, ziekenhuizen en scholen. Vanaf het vijftigste levensjaar neemt gehoorverlies sterk toe, waardoor de impact van geluid nog groter wordt. Toch ontbreekt aandacht voor dit thema vaak in arbobeleid en RI&E, waardoor het probleem groeit.


Hoe het beter kan

Hinderlijk geluid is dus een energievreter, zeker wanneer je al te maken hebt met gehoorverlies. Maar er is wat aan te doen! Een gezonde geluidsomgeving verhoogt het werkplezier, voorkomt uitval en kan de productiviteit met 3 tot 9% verbeteren. De aanbevelingen voor werkgevers uit het rapport zijn helder:
  • Neem hinderlijk geluid serieus en maak het bespreekbaar.
  • Investeer in vroegsignalering van gehoorproblemen, vooral vanaf het 50ste jaar.
  • Zorg dat geluidsbeleid onderdeel is van het arbobeleid.
Veel oplossingen zijn eenvoudig door werkgevers en werknemers samen op te lossen. Het hoeft zeker niet duur te zijn. Aanvullend beleid helpt daarbij en verdient zich dubbel en dwars terug in vitale werknemers.


Meer weten?

Lees het volledige rapport Moe van geluid of bekijk het factsheet Moe van geluid. Vragen? Mail naar info@stichtinghoormij.nl.


Over het pilotproject ‘Hoe hoort het op de werkvloer?’

‘Moe van geluid. Over hoe geluid en gehoor samenhangen met vitaliteit op het werk’ is de eindrapportage van het pilotproject ‘Hoe hoort het op de werkvloer’? Dit bestond uit literatuuronderzoek en 9 casestudies bij 9 werkgevers in industrie, zorg en onderwijs. Bijna 400 werknemers waren erbij betrokken. Dit pilotproject is een unieke samenwerking tussen patiëntenorganisatie Hoormij∙NVVS, NVAB-bedrijfsartsen, NVAB-audiciens en Heart2Hear. Mede gefinancierd door Instituut GAK.

De aanleiding

In 2030 hebben circa 800.000 werkenden te maken met gehoorverlies. Zij melden zich vaker ziek dan goedhorenden, door vermoeidheid en concentratieproblemen. Lawaai op de werkvloer maakt het nog erger: denk aan pratende en bellende collega’s, geroezemoes in de gang of printers en andere apparaten die geluid produceren. Als de geluidsomgeving verbetert, functioneren niet alleen slechthorenden een stuk beter, maar heeft het ook een positief effect op goedhorenden. De productiviteit kan zelfs een stijging opleveren van 9%.

Werken aan de oplossing

Met financiering van Instituut Gak sloegen een aantal partijen de handen ineen om werknemers in een aantal organisaties vitaal en inzetbaar te houden. Door de pilot bij negen werkgevers ontstond meer bewustwording over minder horen en hinderlijk geluid op de werkvloer. Via een vragenlijst gaven werknemers aan waar ze last van hebben, een geluidscamera registreerde waar (te) veel geluid binnenkomt, en voor iedereen was er een gehoortest. Daarna volgden verbetervoorstellen. Dat kon heel simpel. Bijvoorbeeld door apparatuur te verplaatsen of akoestische panelen aan te brengen. Soms bleek er meer nodig, zoals het maken van werkafspraken. Bijvoorbeeld over waar mensen wel en niet kunnen bellen.

Het resultaat

Werknemers zijn zich bewust van de invloed van gehoorverlies en hinderlijk geluid op hun functioneren. Wie een hoortoestel nodig heeft, gaat naar de audicien en werkgevers en bedrijfsartsen weten hoe ze het probleem aan kunnen pakken. Uiteindelijk leidt dit tot minder uitval en ziekteverzuim en werknemers die vitaal en duurzaam inzetbaar zijn.

Meer informatie?

Voor meer informatie over dit project kun je contact opnemen met projectleider Judith Veen (Heart2Hear) via judith.veen@heart2hear.nl





Werken met gehoorverlies
Als geluid je hindert tijdens het werk