Werken met gehoorverlies
Hoe kan het wél?
Wat hebben werkgevers en slechthorende en dove werknemers nodig om het beste in elkaar naar boven te halen? Onwetendheid over de gevolgen van slechthorend- of doofheid op de werkvloer kan leiden tot afwijzing door werkgevers. Die aandoening is slechts een onderdeel van wie je bent, maar het ís niet wie je bent. Het doet niets af aan je kwaliteiten. Bewustzijn creëren bij zowel werkgevers als werknemers is essentieel voor een blijvende inclusie op de arbeidsmarkt.
Nog steeds lijkt er een taboe te rusten op een gehooraandoening en belanden CV’s onder op de stapel tijdens een sollicitatieprocedure als je vermeldt dat je slechthorend of doof bent. Dat is zonde. Soms is een aantal praktische tips aan het adres van de (potentiële) werkgever al voldoende voor een goed functionerende slechthorende collega. Denk bijvoorbeeld aan goede verlichting of een ronde of ovale tafel, zodat de mimiek en mond van de gesprekspartners goed zichtbaar zijn. Of let op de omgevingsgeluiden als je een gesprek aangaat. Simpele aandachtspunten om rekening mee te houden. Een cursus gebarentaal is echt niet nodig. Een kwalitatief goede kandidaat laat je toch niet lopen?
Bij Wendelina Timmerman - zelf slechthorend en oprichter van het bureau Hooridee - is het glas halfvol. Elk probleem of conflict benadert ze als een uitnodiging om te bekijken hoe het wél kan. "Het is mijn droom dat iedereen die met gehoorverlies te maken krijgt - slechthorend of niet - kan beschikken over een complete toolkit met de kennis, techniek en strategieën die je nodig hebt om goed te functioneren en samen te werken. Thuis, op school, op het werk.
Slechthorend in horende wereld
Veel slechthorende mensen willen zich aansluiten bij de maatschappij, erbij horen. Nienke Oosting, zelf slechthorend, beaamt dat. Het betekent voor haar dat ze veel energie nodig heeft om te luisteren en te zien wat iemand zegt. Bijeenkomsten waar veel mensen bij elkaar zijn, zoals tijdens een vergadering, een lunch of een netwerkborrel zijn vermoeiend. Geluiden komen allemaal even hard binnen, omdat een hoortoestel alle geluiden versterkt. Dat betekent dat ze af en toe een moment rust nodig heeft, om te herstellen zodat ze nieuwe energie kan opdoen. Het zegt niets over inzet en kwaliteiten. Toch heeft het even geduurd voordat zij zich hier zelf van bewust was. “In mijn eerste baan moest ik bijvoorbeeld notuleren en ook op andere terreinen werd communicatie steeds belangrijker. Hier liep ik op vast, omdat ik het niet goed kon volgen. Dit koste mij veel energie. Nu kan ik beter aangeven wat ik nodig heb om mijn werk goed uit te voeren. Dat gun ik anderen ook.”
Maak het bespreekbaar
Aangeven wat je nodig hebt, kan pas als je je bewust bent van wat dat is. Hooridee kan daar met je aan werken en samen bekijken wat de mogelijkheden zijn. Je ook al zelf aan de slag: Beter communiceren bij gehoorverlies, advies en tips.
Werkgevers, let op de signalen
Hooridee heeft tevens een richtlijn ontwikkeld voor werkgevers: Gehoorverlies op de werkvloer. Een stappenplan dat gericht is op het uitbreiden van alle mogelijkheden en vaardigheden en biedt de kansen om wel te werken binnen een dynamische werkomgeving. Het biedt informatie en kennis over technische oplossingen en hoe om te gaan met gehoorverlies en ontspanning. Het doel is preventie en duurzame inzetbaarheid van werknemers met gehoorverlies. Wist je dat het onderzoek (Listen Hear! 2014) uitwijst dat meer dan 10% van de fulltime werkenden een hoorprobleem heeft. En dat 30% van deze fulltime werkenden gehoorverlies vermoedt en geen hulp zoekt? Deze groep heeft last van de impact die gehoorverlies heeft op hun werk:
- Zij moeten vaak om herhaling vragen;
- Zij ervaren stress bij het volgen van gesprekken als het rumoerig is;
- Zij begrijpen niet altijd wat er gezegd wordt;
- Zij ervaren stress doordat ze doen alsof zij wel verstaan wat er gezegd wordt;
- Zij hebben problemen met telefoneren.
De richtlijn Gehoorverlies op de werkvloer is gratis te downloaden op de site van Hooridee na het invullen van je gegevens. Wil je reageren, heb je een vraag? Sparren kan altijd! Mail naar info@hooridee.nl
Ervaringsverhalen