Tinnitus. Het bestaat alleen in joúw hoofd. Het houdt je gevangen. 24/7.

Week van het Oorsuizen 2021

Tinnitus
Het stopt niet, het went nóóit

Tinnitus. Het is een geluid dat alleen in je eigen hersenen bestaat. Niemand anders hoort het. Het houdt je als het ware gevangen, 24/7. Er is geen ontsnapping. Geen stilte. Hoe vertel je anderen wat jij altijd bij je draagt? Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben hiermee te maken. Tinnitus letterlijk een gezicht geven, was het doel van John Arkes voor zijn fotografieproject en de rode draad van Hoormij.NVVS voor de bewustwordingscampagne van 1 tot en met 7 februari 2021: de Week van het Oorsuizen. Kom in actie en steun ons in de strijd om aandacht en hulp voor mensen met tinnitus.

Hoormij.NVVS is zich bewust van de weg die mensen met tinnitus afleggen en biedt handvatten in dit proces. Van de eerste klachten tot er succesvol mee omgaan.

Wist je dat?

• Tinnitus niet alléén een piep of een suis is, maar dat het ook andere geluiden kunnen zijn?
  • Er geen operatie of behandeling is waarmee de tinnitus verdwijnt?
  • Je wél kunt leren omgaan met tinnitus en hier behandelingen voor zijn?
  • Mensen met tinnitus sneller moe, angstig en overprikkeld zijn of last hebben van concentratieproblemen en slapeloosheid?
  • Begrip van familie, vrienden en collega's helpt?
  • Zo’n 20% van de jongeren in Nederland last heeft van tinnitus? Dit vaak komt door luisteren naar harde muziek of uitgaan?
  • Tinnitus ook een andere oorzaak kan hebben?

Leg uit wat je hoort

Begrip uit je omgeving is belangrijk. Hoe leg je uit aan anderen hoe belastend het is? Maak bijvoorbeeld gebruik van de geluidsfile ‘Tinnitus geen gehoor’. Hierop staan ruim 150 tinnitusgeluiden.

Online Tinnitus Conferentie

Op zaterdag 27 maart 2021 van 10.30 - 16.00 uur organiseert Hoormij.NVVS een online Tinnitus Conferentie. De centrale thema’s? Onderzoek, behandeling en perspectief voor mensen met oorsuizen. Je krijgt antwoord op vragen als: Wat is tinnitus? Waarom heeft de één er zoveel last van en de ander niet? Wat zijn de gevolgen voor mij en mijn omgeving en wat zijn de mogelijkheden op het gebied van behandeling? Welke mogelijkheden zijn er om er zo goed mogelijk mee te leren omgaan en wat zijn de ervaringen van anderen?

Wetenschappers en behandelaren informeren je over de stand van zaken op het gebied van onderzoek en je kunt hen ook je vragen stellen. Je krijgt niet alleen meer informatie, maar je vindt ook (h)erkenning. Je bent niet alleen. Er wordt wereldwijd hard gewerkt om meer inzicht en grip te krijgen op de aandoening. Aanmelden? Voor leden is deelnemen gratis. Niet-leden betalen € 29,50. Als je lid wordt van Hoormij.NVVS (kosten: jaarlijks € 49,50) kun je gratis deelnemen. Je ontvangt dan ook vier keer per jaar het Hoormij Magazine. En belangrijker nog: je helpt ons mensen met een gehoor- en evenwichtsaandoening te ondersteunen met goede voorlichting en informatie. Zodra inschrijven mogelijk is melden wij dat op onze website.

Medische informatie

De Patiëntentool biedt informatie over de KNO-richtlijn tinnitus in voor leken duidelijke taal. Ook voor huisartsen, waar de meeste mensen met tinnitus het eerst terechtkomen, heeft Hoormij.NVVS een leidraad ontwikkeld. Deze is gratis te downloaden. Op zoek naar een een hulpverlener? Bekijk het overzicht hulpverleners tinnitus.

Initiatief uit Groot-Brittannië

Jaarlijks vindt in Groot-Brittannië de Tinnitus Awareness Week plaats. Hoormij.NVVS  heeft hier met de Week van het Oorsuizen een Nederlandse variant op gemaakt.

Kom in actie!

Tijdens de Week van het Oorsuizen geven we online informatie over onder meer vormen van behandelingen, tips over omgaan met tinnitus en ervaringsverhalen. Wie lid is van Hoormij.NVVS ontvangt begin februari 2020 Hoormij Magazine met informatie hierover. Nog geen lid? Hier lees je hoe je makkelijk en snel lid wordt. Je ontvangt dan meteen het nieuwste nummer in je brievenbus. Geweldig als je onze berichten verder wilt verspreiden via social media. We gebruiken #wvho2021.

Relevante links