Week van het Oorsuizen 2020

Aantal jongeren met tinnitus stijgt
Voorlichting en preventie meer nodig dan ooit

Achttien jaar is een leeftijd waar veel jongeren naar uit kijken. Het moment waarop je officieel volwassenen bent, mag stemmen, drinken en alleen auto mag rijden. Voor Davy (26) was het ook het moment dat de lichte piep in zijn oren, die hij na het stappen wel eens eerder had, niet meer wegging. Wat als je altijd een ruis, piep, brom, fluit, suis of een ander geluid hoort? Ruim 1 miljoen mensen in Nederland hebben hiermee te maken. Het aantal stijgt, vooral onder jongeren. Goede voorlichting en preventie zijn meer dan ooit nodig. Tijdens de Week van het Oorsuizen van 4 tot en met 10 februari 2020 luidt Hoormij.NVVS opnieuw de noodklok.

Hoormij.NVVS is zich bewust van de weg die mensen met tinnitus afleggen en biedt handvatten in dit proces. Van de eerste klachten tot er succesvol mee omgaan.

Wist je dat?

• Tinnitus steeds vaker voorkomt bij jongeren?
  • Zo’n 20% van de jongeren in Nederland last heeft van tinnitus?
  • Dit vaak komt door het luisteren naar harde muziek, uitgaan en festivals?
  • Tinnitus ook een andere oorzaak kan hebben?

Davy: “Dat ik nu op de voorkant van Hoormij Magazine sta, had je me een paar jaar geleden niet moeten vragen. Ik heb het zo lang weggedrukt, wilde niet anders dan anderen zijn. Openheid helpt, maar daar moet je wel aan toe zijn. Dat is een proces. Ik wil graag andere jongeren helpen die hetzelfde meemaken. Preventie en voorlichting zijn superbelangrijk.” Lees zijn ervaringsverhaal.

Platform voor jongeren met oorsuizen

Via dit platform kun je contact leggen met andere jongeren met tinnitus. Ben of ken jij iemand die last heeft van tinnitus? En heb je behoefte aan contact, informatie, steun of gewoon iemand om mee te praten? Neem dan contact op via tinnitusjong@stichtinghoormij.nl

Leg uit wat je hoort

Begrip uit je omgeving is belangrijk. Hoe leg je uit aan anderen hoe belastend het is? Maak bijvoorbeeld gebruik van de geluidsfile ‘Tinnitus geen gehoor’. Hierop staan ruim 150 tinnitusgeluiden.

Medische informatie

De Patiëntentool biedt informatie over de kno-richtlijn tinnitus in voor leken duidelijke taal. Ook voor huisartsen, waar de meeste mensen met tinnitus het eerst terechtkomen, heeft Stichting Hoormij een leidraad ontwikkeld. Deze is gratis te downloaden. Op zoek naar een een hulpverlener? Bekijk het overzicht hulpverleners tinnitus.

Informatiebijeenkomsten

Van 4 tot en met 10 februari 2020 vinden er diverse activiteiten plaats. Houd de agenda in de gaten voor meer informatie.

Initiatief uit Groot-Brittannië

Inspiratie voor het initiatief van de Week van het Oorsuizen was destijds de Tinnitus Awareness Week die elk jaar in Groot-Brittannië plaats vindt. Een week waarin alle ogen op tinnitus worden richten om mensen bekend te maken met het bestaan van tinnitus en om donateurs te werven. Het is Stichting Hoormij met de Week van het Oorsuizen gelukt hier een Nederlandse variant op te maken.

Steun Hoormij.NVVS

De Commissie Tinnitus & Hyperacusis van de stichting zet zich in om kennis te bundelen en brengt ervaringsdeskundigen samen. Doel: betere en snellere diagnostiek en behandeling, en lotgenotencontact voor mensen met deze, ook bij medische professionals, aandoening. Met jouw steun kunnen wij een verschil maken. Doneer vandaag nog!

Magazine en Social Media

Tijdens de Week van het Oorsuizen geven we online informatie over onder meer vormen van behandelingen, tips over omgaan met tinnitus en ervaringsverhalen. Wie lid is van Hoormij.NVVS ontvangt begin februari 2020 Hoormij Magazine met informatie hierover. Nog geen lid? Hier lees je hoe je makkelijk en snel lid wordt. Je ontvangt dan meteen het nieuwste nummer in je brievenbus. Fijn als je onze berichten verder wilt verspreiden via social media. We gebruiken #wvho2020.

Relevante links