Een nieuw hoortoestel – hoe werkt dat?


Stap 1 - U heeft klachten over uw gehoor – naar welke specialist kan u gaan?
Naarwelke specialist u kan gaan, is afhankelijk van uw leeftijd en of u voor het eerst gehoorklachten heeft of dat u al eerder hoortoestellen heeft aangeschaft. De afspraken zijn:

-    Kinderen tot 17 jaar moeten eerst naar de huisarts, dan naar de kno-artsèn het audiologisch centrum. Daarna gaan ze naar de audicien. Vervolgens blijven zij tot hun 18e jaar onder behandeling bij het audiologisch centrum.
-    Bent u tussen de 18 en 67 jaar, dan gaat ubij eerste gehoorklachten naar uw huisarts. Deze zal u indien nodig doorverwijzen naar een kno-arts en/of audiologisch centrum. Mocht blijken dat hoorhulpmiddelen voor u een oplossing zijn, dan gaat u naar een audicien.
-    Bent u tussen de 18 en 67 jaar en heeft u al hoortoestellen, dan kunt u voor vervanging van uw hoortoestellen rechtstreeks naar uw audicien.
-    Bent u 68 jaar of ouder, dan kuntu rechtstreeks bij een audicien binnenstappen. Deze beoordeelt dan of een bezoek aan een kno-arts en/of audiologisch centrum noodzakelijk is. Is dat niet zo, dan hoeft u niet meer langs deze specialist(en).

Tip!Ook al hebben alle zorgverzekeraars hiermee ingestemd, toch houden zij zich niet allemaal hieraan. De ene verzekeraar wil dat u altijd langs huisarts / kno-arts gaat, van de andere verzekeraar mag iedereen direct bij een audicien binnenstappen. Check dus altijd uw polisvoorwaarden.

Stap 2 – Naar welke audicien kunt u gaan?

Ukunt kiezen voor een door uw verzekeraar gecontracteerde audicien of voor een audicien waar uw verzekeraar geen contract mee heeft.
Verzekeraarsaangesloten bij de Achmea-groep*) hebben contracten afgesloten met Beter Horen, Schoonenberg en Specsavers. De CZ-groep*) heeft contracten afgesloten met alle ketens en veel vrijgevestigde audiciens (in ieder geval degenen aangesloten bij HoorProfs). De VGZ-groep*) heeft contracten afgesloten met alle ketens en veel vrijgevestigde audiciens (in ieder geval degenen aangesloten bij HoorProfs), maar bij Hans Andersen Specsavers alleen voor de ‘eenvoudige’ hoorzorg (categorie 1 t/m 3, zie stap 3).
Kiest u voor een audicien die niet-gecontracteerd is door uw zorgverzekeraar, dan kunt u een beroep doen op restitutie. Heeftu een restitutieverzekering, dan krijgt u 75% van de marktconforme tarief (dit tarief bepaalt de verzekeraar zelf). Met een naturaverzekering krijgt u van deze 75% weer een deel, meestal variërendvan 50 tot 75%.

Tip! Kijk op Hoorwijzer.nl bij ‘zoek en kies een audicien’ naar ervaringen van anderen met audiciens.
Tip! Vraag uw verzekeraar naar de voorwaarden voor niet-gecontracteerde zorg
*) Achmea-groep: Avero Achmea, FBTO, Interpolis, OZF Achmea, ProLife en ZilverenKruis Achmea
CZ-groep: CZ, Delta Loyd en Ohra
VGZ-groep: Bewuzt, IZA(Cura), IZZ, UMC, Univé, VGZ, Zekur.nl en Zorgzaam. 

Stap 3 – Wat zal de audicien u vragen?

Alsu bij de audicien binnenstapt, zal deze allereerst een medische check uitvoeren om te kijken of er een reden is u door te verwijzen naar een kno-arts die uw gehoorklachten misschien kan oplossen. Daarna zal de audicien een aantal hoortests bij u afnemen en u verzoeken een vragenlijst in te vullen. In deze vragenlijst worden allerlei luistersituaties (o.a. één op één gesprekken, vergaderingen of deelnemend aan het verkeer) aan u voorgelegd en gevraagd in hoeverre u moeite heeft met uw gehoor in zo’n situatie. Ook zal gevraagd worden hoevaak deze situaties voorkomen. Tenslotte zal de audicien vragen of er nog bepaalde zaken zijn waarmee hij/zij speciaal rekening moet houden. Op basis van al deze gegevens wordt u ingedeeld in één van de 5 cliëntgroepen. Categorie 1 is relatief eenvoudig, categorie 5 is het meest complex.

Tip! Bij het invullen van de vragenlijst mag de audicien u niet beïnvloeden. Wel mag hij onduidelijkheden toelichten en ook mag u geholpen worden door een familielid of bekende, bijvoorbeeld bij het invullen van de vragenlijst op de computer.

Stap 4 –Welke mogelijke oplossingen zijn er en wat mag u daarvan verwachten?

Heeft u aan één of aan beide oren een gehoorverlies van meer dan 35 decibel, dan komt u voor vergoeding van hoortoestellen en andere (aanvullende) hoorhulpmiddelen in aanmerking. Met uw audicien bespreekt u dan aan welke eisen uw hooroplossing moet voldoen, wat voor soort modellen (achter of in het oor of bijvoorbeeld een hoorbril) voor ugeschikt zijn en of u ook baat heeft bij aanvullende hoorhulpmiddelen. Uw audicien zal u ook voorlichten over welke verbeteringen u mag verwachten als u een hoorhulpmiddel aanschaft.

Tip: Kijk op Hoorwijzer.nl/hoorhulpmiddelen voor informatie over diverse hoorhulpmiddelen.

Stap 5 – Welk hoorhulpmiddel biedt voor u een oplossing?

Op basis van de cliëntgroep waarin u bent ingedeeld (zie stap 3) en de eisen die u samen met uw audicien heeft opgesteld, kunt u een specifiek merk en type hoortoestel kiezen uit de bijpassende categorie. Er zijn circa 1.000 hoortoestellen in 5 categorieën ingedeeld. Volop keuze? Helaas, niet altijd. Audiciens kopen doorgaans onder druk van de afspraken met verzekeraars slechts een beperkt aantal van deze hoortoestellen in om tot prijsvoordelen te komen. Dit beperkt uw keuzevrijheid.
Daarnaast staan de meeste verzekeraars (m.u.v. sommige verzekeraars aangesloten bij MultiZorg* en Menzis) in eerste instantie niet toe dat u bijbetaalt voor een hoortoestel uit een hogere categorie. Als de indeling in categorieën goed werkt, is dat geen probleem: u krijgt wat u nodig heeft. Niet meer, maar ook niet minder. Als deze indeling niet goed werkt, dan kunt u een beroep doen op een ‘extra zorgaanvraag’ (zie stap 6).
Of u ook in aanmerking komt voor overige hoorhulpmiddel (denk aan solo-apparatuur, apparatuur voor uw tv of een luisterhulp) zal op dit moment nog afhangen van de criteria van uw verzekeraar. Er moeten nog landelijke criteria worden opgesteld, zorgverzekeraars hanteren nu verschillende criteria.

Tip! Kijk op Hoorwijzer.nl bij ‘zoek en kies een audicien’ welke merken uw audicien verkoopt.
*) Aangesloten bij MultiZorg in 2015: ASR, Eno, ONVZ en Zorg en Zekerheid.

Stap 6 – Wat als u in de proefperiode niet tevreden bent?

Het hoortoestel dat u samen met uw audicien heeft geselecteerd gaat u proberen. Stel dat deze niet voldoet aan uw verwachtingen. Wat dan? U mag dan een tweede keer hoortoestellen proberen. U heeft (ook in een eventuele tweede ronde) recht op een proefperiode van 8 weken. Bent u ook met dit tweede hoortoestel niet tevreden? Dan zijn er de volgende opties:
-    u bespreekt met uw audicien of aanvullende hulpmiddelen een oplossing kunnen bieden;
-   u bespreekt met uw audicien of er sprake is van een extra zorgvraag dieu voorlegt aan uw verzekeraar. Deze aanvraag moet met duidelijke argumenten zijn onderbouwd.
-    u laat zich doorverwijzen naar een audiologisch centrum voor een second opinion.

Tip! Teken pas een tevredenheidverklaring als de geboden oplossing aan de vooraf gestelde verwachtingen voldoet.

Stap 7 – Wat krijgt u vergoed van de hoorhulpmiddelen die u wilt aanschaffen?

Voor hoortoestellen, tinnitusmaskeerders en -instrumenten wordt 75% van de kosten vanuit de basisverzekering vergoed. Van de 25% eigen bijdrage die u moet betalen kan een deel of zelfs het gehele bedrag vergoed worden vanuit diverse aanvullende verzekeringen.
Overige hoorhulpmiddelen worden 100% vergoed vanuit de basisverzekering.
Bij niet-gecontracteerde zorg, krijgt u een lagere vergoeding: zie stap 2.

Tip! Zie Hoorwijzer.nl ‘zoek en kies een verzekeraar’ voor overzicht aanvullende vergoedingen.
Letop! Wanneer u uw eigen risico nog niet (volledig) heeft aangesproken, dan verrekent uw zorgverzekeraar met u (naast de eigen bijdrage van 25%)ook nog uw eigen risico (standaard in 2015 € 375,-).
Tip! Het UWV kan tolk-voorzieningen vergoeden en werkplekaanpassingen zoals een akoestisch plafond op uw werkplek (op aanvraag van uw werkgever).

Stap 8 – Op welke nazorg kunt u rekenen?

Inde periode tussen de 3 en 6 maanden na aanschaf, gaat u terug naar uw audicien om uw hoortoestel bij te stellen. Op welke nazorg u verder kuntrekenen, is afhankelijk van de afspraken die uw verzekeraar heeft gemaakt met uw audicien. Vaak zijn er afspraken gemaakt over reparaties en vervanging wanneer het hoortoestel kapot gaan binnen een periode van 5jaar. Batterijen en verzekering tegen verlies en diefstal moet u meestal zelf regelen.

Tip! Laat u geen nazorgcontract opdringen, maar maak een bewuste keuze. Vaak is bijna alle nazorg al geregeld in het contract tussen uw verzekeraar en uw audicien.
Meer informatie over verzekeringen vindt u op Hoorwijzer.nl: ‘hoorhulpmiddelen - hoortoestellen – gebruik’.

Mening NVVS

DeNVVS is enthousiast over dit wettelijke systeem, maar heeft (opbouwende) kritiek op het uitvoerende protocol en het (inkoop)beleid van verzekeraars en audiciens.
Wij pleiten voor:
-    100% vergoeding van hoortoestellen voor kinderen tot 18 jaar aangezien sommige ouders de eigen bijdrage van 25% niet kunnen of willen betalen en gezien het belang van hoortoestellen voor hun gehele ontwikkeling kinderen hiervan niet de dupe mogen zijn;
-    onderzoek naar het signaal dat mensen met complexe gehoorverliezen niet altijd binnen het systeem geholpen kunnen worden. Op aandrang van NVVS is dit onderzoek in2014 gestart en zal begin 2015 worden afgerond. Mocht inderdaad blijkendat niet iedereen die hoorhulpmiddelen krijgt die nodig zijn om te kunnen functioneren, dan moeten er op dit punt uiteraard verbeteringen worden doorgevoerd. Iedereen heeft wettelijk gezien immers recht op een goede hooroplossing;
-    meer keuzevrijheid. Steeds vaker kopen audiciens maar een heel beperkt aantal merken hoortoestellen in en dus valt er voor de slechthorende te weinig te kiezen;
-    alle verzekeraars en audiciens moeten zich houden aan het protocol en onderliggende afspraken. Helaas is dat nog steeds niet het geval.
-   snellere doorvoer van verbeteringen binnen het protocol zoals richtlijnen voor andere (hoor)aandoeningen, psychosociale diagnose, wensen die u als cliënt heeft beter meenemen, meer duidelijkheid rondom extra zorgaanvraag en een geïntegreerde aanpak waarbij vanaf het begin ook overige hoorhulpmiddelen worden betrokken.

Klachten over de aanschaf van hoorhulpmiddelen? Laat het ons weten!

Meld uw klacht via ons meldpunt www.hoorwijzer.nl/meldpunt.
Op basis van uw klachten kunnen wij uw belangen behartigen en pleiten voor verbeteringen.


De NVVS wil u zorgvuldig en accuraat informeren. Desalniettemin kunt u geen rechten ontlenen aan de inhoud van deze informatie, noch kan de NVVS verantwoordelijk worden gehouden voor welke geleden schade dan ook die hieruit voortvloeit.
Gecontracteerde zorg en niet-gecontracteerde zorg Sommige verzekeraars hebben alleen met bepaalde audiciens(ketens) contracten afgesloten. Dat kan invloed hebben op de vergoeding van uw hoortoestel. Kijk voor meer informatie over gecontracteerd en niet-gecontracteerd in het overzicht op hoorwijzer.nl.

Patiëntenfederatie NPCF, waarbij ook de NVVS is aangesloten, maakt zich zorgen over het feit dat nog steeds alle verzekeraars bekend hebben gemaakt met welke partijen zij contracten hebben afgesloten. De patiëntenfederatie schreef daarover een brief aan de Tweede Kamer. Daarin wordt ook aandacht gevraagd voor de problemen die verzekerden ondervinden ten aanzien van zorg die niet gecontracteerd is.
Zorgverzekering
Overweegt u een overstap naar een andere zorgverzekeraar en wilt u meer weten over wat verzekeraars u bieden? Kijk dan op http://www.hoorwijzer.nl/zoek-en-kies/verzekeraars.html voor het overzicht dat de NVVS voor haar leden liet samenstellen.