Les 5 Verder oefenen met medeklinkers
Aandachtspunten
a. Altijd oogcontact houden
b. Het gespreksonderwerp duidelijk aangeven
c. Niet door elkaar praten
d. Denk aan les 1 aandachtspunt “e”
Informatie: vervolg medeklinkers
t – d – n – l – r – s – z
Deze medeklinkers worden gevormd met de tongpunt achter de tanden.De lippen zijn niet op elkaar.
t – d – n:
De punt van de tong ligt achter de boventanden. De beweging van de tong is zichtbaar. Er is geen verschil in de mondbeelden.
l:
De tong is weer achter de boventanden maar de beweging is beter te zien dan bij de t – d – n.
r:
De tong is weer achter de boventanden maar de punt van de tong maakt een trillende beweging. Veel mensen vormen de r achter in de mond. Dan is er niets te zien.
Bekijk in de spiegel of bij elkaar de woorden: toe – die – nu – laat – reep
s – z:
Deze kunnen op verschillende manieren uitgesproken worden. Sommigen houden de tanden op elkaar, anderen niet. Sommigen zeggen de s met uit elkaar gaande mondhoeken. De tong bevindt zich achter de boventanden of achter de ondertanden.
j:
De mondstand lijkt op ie. De beweging van de tong is niet zichtbaar. Vergelijk het mondbeeld van “Jaap” en “aap”.
Onzichtbare medeklinkers: k – ng – g – ch – h – r (huig)
Deze medeklinkers worden achter in de mond gevormd en zijn daarom onzichtbaar
h:
heeft altijd dezelfde mondvorm als de klinker die achter de h volgt
Oefen voor de spiegel:
aas – kaas – gaas – haas
heus – keus – geus – reus
hoe heet je broer alweer?
hoe eet je broer vanavond?
hoe keek je broer vanmiddag?
Alleen in zinsverband zijn deze woorden te herkennen.