“Begrip maakt al een wereld van verschil!”
Nog geen lid?Ontdek de voordelen!
Praat mee!Lees en deel waardevolle tips op het lotgenotenforum
Op de hoogte blijven?Ontvang onze nieuwsbrief

Wat is tinnitus?

Een ruis, een piep of gebrom. Een hoge toon of een lage toon. Een enkele keer een heel muziekstuk. Continu of afwisselend. Oorsuizen, oftewel tinnitus, betekent geluid horen dat er niet is.

Tinnitus kent allerlei vormen. De geluiden zijn er in werkelijkheid niet, maar je hoort ze wel. Dat voortdurende geluid in uw hoofd kan er in een hele lichte vorm zijn, maar ook allesoverheersend. Zie voor voorbeelden onze cd met tinnitusgeluiden. Tinnitus kent vele oorzaken. Naar schatting hebben 1 miljoen mensen in Nederland een vorm van oorsuizen. Het aantal mensen met tinnitus neemt de laatste jaren toe. Daarom organiseert Stichting Hoormij/NVVS jaarlijks de Week van het Oorsuizen, met onder andere een uitgebreide informatiebijeenkomst. Heb jij een piep, suis of brom in je oor? Klik hier voor ons overzicht van hulpverleners
@tinnitus_nl
Stichting Hoormij in actie
Week van het Oorsuizen

Stichting Hoormij in actie Week van het Oorsuizen Het aantal mensen met tinnitus neemt de laatste jaren toe. Daarom organiseerde Stichting Hoormij in 2015 voor het eerst de Week van het Oorsuizen, met onder andere een uitgebreide informatiebijeenkomst. Er was veel aandacht voor deze themaweek in de media. Van 8-14 februari 2016 vindt de tweede Week van het Oorsuizen plaats. Bekijk de campagnepagina en doe mee!

25 jaar Commissie Tinnitus en HyperacusisUit een enquête van de Commissie Tinnitus en Hyperacusis, onder ruim 800 tinnitus-patienten, blijkt dat het geen sinecure is om met tinnitus te leven. Ook moet er nog veel verbeteren aan de hulpverlening: gemiddeld krijgt de hulpverlening een rapportcijfer van slechts 5,6 en dat is veel te laag. Klik hier om het onderzoek te lezen. De Commissie presenteerde op tijdens het symposium ter ere van het 25-jarig bestaan van de Commissie in 2012 een intentieverklaring met diverse actiepunten voor de komende periode. U kunt hier de intentieverklaring nalezen.