Hoe klinkt tinnitus?

Dé tinnitustoon bestaat niet: het geluid van tinnitus verschilt per persoon en varieert van een suis, brom of piep tot een rinkelende bel, een combinatie van geluiden of een complete muzieksonate.

Wie hoort dit nog meer?

Aan anderen uitleggen wat het betekent om tinnitus te hebben is lastig, omdat je geluiden hoort die er niet echt zijn. Dat maakt het voor je vrienden, familie en collega’s lastiger om zich voor te stellen hoe storend, frustrerend, belastend of ontwrichtend het tinnitusgeluid dat je hoort kan zijn. Over het algemeen is tinnitus lastig te ‘bewijzen’. Er is wel een medische doorbraak doordat men met (F)MRI scans het hersengebied kan lokaliseren waar de tinnitus actief is. Dit is met name van belang als bewijsvoering voor mensen die in een afkeuringstraject zitten voor hun werk.

Laat het horen met de tinnitus-cd

Een manier om te latenhoren hoe jouw tinnitus klinkt biedt de Stichting Hoormij/NVVS-cd ‘Tinnitus geen gehoor’. Hierop staan ruim 150 tinnitusgeluiden waarmee je anderen kunt laten ervaren wat tinnitus is. Elk geluid heeft een eigen track van 25 tot 30 seconden. Door een track op ‘repeat’ te zetten, krijgen luisteraars een indruk van hoe het is om constant een tinnitusgeluid te horen. Stel met de volumeregelaar de luidheid af.

Hieronder drie voorbeelden van geluiden die op de cd voorkomen.

Laat horen hoe jouw tinnitus klinkt

Bestel de cd met tinnitusgeluiden