“Bij Stichting Hoormij merkte ik dat ik niet de enige ben met deze ziekte. Wat een verschil!”
Nog geen lid?Ontdek de voordelen en meld je aan
Op de hoogte blijven?Ontvang onze nieuwsbrief
Praat mee!Lees en deel ervaringen op het lotgenotenforum

Leven in een draaimolen

Ménière is een mooie naam voor een nare ziekte, vernoemd naar de Franse arts Prosper Menière.

Mensen met de ziekte van Ménière hebben een combinatie van 3 klachten veroorzaakt door problemen in het binnenoor: aanvallen van draaiduizeligheid (tenminste tweemaal langer dan 20 minuten), gehoorverlies en tinnitus (oorsuizen).

@meniere_nl
Stichting Hoormij in actie
Balance Awareness Week

Stichting Hoormij (waar de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden deel van uitmaakt) strijdt voor meer bekendheid en begrip rondom duizeligheidsklachten als gevolg van de ziekte van Ménière of een brughoektumor. Daarom organiseerden wij van 14-20 september 2015 een Balance Awareness Week met als thema ‘Als je wereld draait… heb je houvast nodig’. Uit de resultaten van deze campagne blijkt wel dat er veel behoefte is aan houvast in de vorm van informatie. Lees hier meer.

Onderzoek

De Commissie Ménière heeft sinds 2010 een aantal onderzoeken geïnitieerd: naar de kwaliteit van leven van Ménière-patiënten, de relatie tussen de patient met Ménière en diens partner, naar wat Ménière-patiënten zelf doen tegen hun klachten en een ander onderzoek naar de mogelijke gevolgen voor autorijden als je een ongeluk zou krijgen als gevolg van een duizeligheidsaanval. In het najaar van 2015 start een literatuuronderzoek naar de theoretische onderbouwing van het gebruik van een Utermöhlen-prismabril bij de ziekte van Ménière. Lees hier meer over de onderzoeken.