“Door in contact te komen met mensen die ook hyperacusis hebben, voelde ik voor het eerst erkenning en herkenning!”
Nog geen lid?Ontdek de voordelen!
Praat mee!Lees en deel waardevolle tips op het lotgenotenforum
Volg onsAbonneer je op onze nieuwsbrief

Wat is hyperacusis?

Iedereen met een normaal gehoor kent de ervaring dat sommige geluiden hinderlijk zijn: een opgevoerde motor, een laag vliegende straaljager, gekras van een nagel over een schoolbord of een klapperende deur als je vermoeid op bed ligt. Mensen met hyperacusis ervaren echter veel gewone dagelijkse geluiden al als zeer hinderlijk.

Hyperacusis (Grieks voor: ik hoor teveel) is overgevoelig-heid voor geluid. Stemmen klinken schel of indringend. De waterkoker, de douche, het piepje van de magnetron, gekletter van servies en bestek of de muziek in winkels en horeca is pijnlijk en storend. Het geklik van hakken op een harde vloer bezorgt hoofdpijn. Kortom: wie deze gehoor-aandoening heeft kan normale omgevingsgeluiden vaak niet of slecht verdragen.
@hyperacusis_nl
Stichting Hoormij in actie
Stichting Hoormij maakt documentaire over hyperacusisAls gewone geluiden PIJN doen. Wat kun je doen als je hyperacusis hebt? Dit is de titel van een documentaire over hyperacusis die Stichting Hoormij/NVVS in 2015 in nauwe samenwerking met de KNO-vereniging, Oorbewust (productie) en regisseur Ton Panken heeft gemaakt. De documentaire is mede mogelijk gemaakt door GGMD, Ned. Vereniging voor Audiologie en Fenac. De titel geeft precies aan wat hyperacusis is: gewone, alledaagse geluiden zijn pijnlijk om te horen. Bekijk hier de documentaire.
25 jaar Commissie Tinnitus en HyperacusisHet symposium van 2 november 2012 dat werd georganiseerd in het kader van het 100-jarig bestaan van de NVVS afdeling Midden-Nederland en het 25-jarig bestaan van de Commissie Tinnitus en Hyperacusis is geen eindstation, maar slechts een tussenstop. De Commissie presenteerde op deze dag een intentieverklaring met diverse actiepunten voor de komende periode. Je kunt hier de intentieverklaring nalezen.