Student TU Delft ontwerpt hulpmiddel voor mensen met Usher syndroom

Ingenieur worden met een productontwerp dat mensen met Ushersyndroom helpt om in slecht verlichte en rumoerige situaties toch te functioneren. Dat is wat Job van Dongen heeft gedaan voor zijn master Integrated Product Design aan de TUDelft. In een periode van zeven maanden heeft Job een microfoonsysteem, genaamd Micall, ontworpen waardoor mensen met Ushersyndroom zich gemakkelijk kunnen concentreren op een groepsgesprek in situaties waarin achtergrondgeluid overweldigend is en de ruimte slecht verlicht.

Als een groepsgesprek volgen lastig is

Voor mensen met Ushersyndroom kan het een enorme uitdaging zijn om sociaal betrokken te zijn en te blijven als ze met een groepje vrienden of familie een restaurant, café of verjaardagsfeest bezoeken. Een groepsgesprek is al ontzettend lastig te volgen voor slechthorende mensen en vaak is er ook heel veel omgevingslawaai waardoor het verstaan nog moeilijker wordt. De ruimtes zijn meestal slecht verlicht en te donker waardoor er geen gebruik gemaakt kan worden van het lezen van mondbeeld en/of gebaren. Het eten op het bord is nauwelijks te zien en de gesprekken zijn moeilijk te volgen. Je voelt je in een groep er vaak als Piet Snot bij zitten, beschreef iemand met Ushersyndroom.

Micall

Micall bevat kleine draadloze microfoons die kunnen worden uitgedeeld aan vrienden en/of familie, en kunnen de spraak van elke persoon afzonderlijk oppikken in plaats van de hele kakofonie aan geluiden. De spraak van de verschillende personen wordt vervolgens draadloos verzonden naar de hoortoestellen en/of cochleaire implantaten in het oor van de persoon met Ushersyndroom en kunnen elk apart aangepast worden in volume via een app. Dit maakt een volledige controle over elke stem mogelijk. De spraak is nu gescheiden van het achtergrondgeluid en is goed hoorbaar gemaakt. Feedback vanuit de eerste gebruikstesten zijn veelbelovend.

Niet-stigmatiserend

Het unieke aan dit ontwerp is dat het een niet-stigmatiserend en betaalbaar product is, waarin bestaande technieken tot een nieuw gebruikersvriendelijk en innovatief geheel zijn samengevoegd.Stichting Ushersyndroom gaat nu in samenwerking met Job van Dongen verder onderzoeken hoe het werkend prototype verder kan worden doorontwikkeld en op de markt gebracht kan worden. Opbrengsten van dit product kunnen door de stichting weer geïnvesteerd worden in nieuwe wetenschappelijke medische studies en innovaties.

Bron: Ushersyndroom

Publicatiedatum: 12 juli 2018