Stichting Hoormij/NVVS: “Instanties als UWV moeten impact tinnitus erkennen”

Het tv-programma Hart van Nederland van SBS6 besteedde dinsdagavond in de uitzending aandacht aan het verhaal van de 40-jarige Ricardo Lockhorst die al 21 jaar last heeft van ernstige tinnitus (oorsuizen). Zijn aandoening wordt door uitkeringsinstantie UWV niet erkend als aandoening, waardoor hij moet zien rond te komen van zo’n 500 euro in de maand. Stichting Hoormij/NVVS reageert in de uitzending en dringt erop aan dat instanties als het UWV erkennen dat tinnitus als aandoening bestaat en onderkennen dat het een grote impact op iemands leven en functioneren kan hebben.

Ondanks vele behandelingen in binnen- en buitenland blijkt de vorm van tinnitus die Ricardo heeft niet te bestrijden. De situatie is zo ondraaglijk geworden voor hem, dat hij euthanasie wil laten plegen. Hij is met een arts een levenseindetraject ingegaan, zo vertelt hij in de uitzending van Hart van Nederland. Om het nog erger te maken, wordt tinnitus niet erkend als ziekte of aandoening en kan uitkeringsinstantie UWV hem niet medisch arbeidsongeschikt verklaren. Daardoor moet Ricardo zien rond te komen van zo’n 500 euro in de maand.

Stichting Hoormij/NVVS kent helaas meerdere verhalen van mensen met ernstig oorsuizen die veel moeite moeten doen voor erkenning van hun aandoening. Joop Beelen, directeur Stichting Hoormij/NVVS: “Natuurlijk is het niet zo dat ieder persoon met tinnitus opeens niet meer zou kunnen functioneren op de werkplek. Maar als tinnitus een obstakel wordt, moeten bedrijfs- en keuringsartsen en instanties als het UWV zorgen dat ze weten wat tinnitus is en het erkennen wanneer tinnitus zorgt dat mensen minder, anders of niet meer kunnen deelnemen aan het arbeidsproces. Hopelijk heeft deze uitzending van Hart van Nederland wat dat betreft een positief effect op instanties als UWV en gaan zij zich meer verdiepen in oorsuizen als aandoening.”
Dat is ook wat Ricardo hiermee wil bereiken. Is het niet voor hemzelf, dan voor zijn vele lotgenoten.

Bekijk hier de uitzending.

N.B. De Commissie Tinnitus en Hyperacusis van Stichting Hoormij/NVVS is door UWV uitgenodigd om in gesprek te gaan over hoe UWV met dit soort situaties omgaat. Dit gesprek zal binnenkort plaatsvinden.

Publicatiedatum: 09 september 2015