Slechthorend? Hoormij∙NVVS biedt advies in persoonlijke hooroplossing

Eigenlijk heb je al te lang gewacht, terwijl je gehoor steeds meer achteruit ging. Je gaat minder gesprekken aan, verjaardagen mijden en spreekt minder mensen dan je eigenlijk wil. Dan is het mogelijk tijd voor een hoortoestel. En als je die beslissing hebt genomen om voor een hoortoestel te gaan, dan kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Mede door de reclames op de televisie die van alles beloven. Daarom biedt Hoormij∙NVVS begeleiding en advies op je pad naar een goede hooroplossing, een Hoormaatje.

Een Hoormaatje is een ervaren hoortoestel gebruiker die je kan adviseren en bijvoorbeeld de eerste keer met je mee naar de audicien kan gaan om je wegwijs te maken en te helpen bij de keuze voor het juiste toestel. Want weet wel: door verkeerde keuzes ligt er voor duizenden euro’s aan hoortoestellen in laatjes en kastjes. En dat is zonde.

Doel van dit project

Het doel is maatschappelijke bewustwording te creëren over het risico van sociaal isolement door onbehandeld gehoorverlies.

• Hoe kunnen we jou bereiken?
  • Wat heb je nodig?
  • Welke vragen heb je als je je eenzaam voelt?
  • Hoe kan een Hoormaatje jou het beste ondersteunen?

Ieder mens is anders. Dus ook de antwoorden op deze vragen verschillen per persoon. Het begint met luisteren. Oplossingen kunnen variëren tot het advies voor een hoortest, het voorbereiden van vragen voor een bezoek aan de audicien of meegaan.

Je bent niet de enige

Er zijn momenteel negen Hoormaatjes actief in hun eigen omgeving. Zij maken zichzelf kenbaar door onder meer posters te verspreiden in kerken, bibliotheken, mantelzorgcafé's, buurthuizen, bij de gemeente, gezondheidszorgcentra of woongemeenschappen. Ook lokale media zijn geïnformeerd. Mensen die zelf te maken hebben met gehoorverlies, weten wat de impact is en weten welke hoorhulpmiddelen helpend zijn in de communicatie. Ben je slechthorend (geworden)? Je bent niet alleen.

Misschien ben je zelf niet slechthorend, maar ken je iemand in je familie of netwerk waarop dit van toepassing is? Stuur deze informatie door!

Oproep

Wil je zelf een steentje bijdragen aan dit project? Stuur dan een berichtje aan hoormaatje@stichtinghoormij.nl. De patiëntenorganisatie voorziet je van informatie en voorlichtingsmateriaal. Je bent van harte welkom. We zien je reactie graag tegemoet.

Meer informatie en contact

Heb je behoefte aan advies op je pad naar de audicien? Of wil je meer informatie over dit initiatief? Neem contact op met Hoormij∙NVVS via hoormaatje@stichtinghoormij.nl of bel T 030 - 261 76 16.

Mogelijk is er iemand beschikbaar in jouw omgeving, want dat is nog niet overal het geval.

Publicatiedatum: 13 december 2022