Of ik een waterdicht hoortoestel handig zou vinden? Bestaat dat dan?!

“Oh, die ellendige zomers”, schreef Stichting Hoormij-directeur Joop Beelen vorige maand in zijn column in HOREN Magazine. “Zo’n warm zomerzonnetje op je bol: vreselijk. Want het zou voor mij niet de eerste keer zijn dat mijn hoortoestellen in de problemen komen door de transpiratie die het gevolg is van al die hitte.” Herkenbaar? Gelukkig zijn er tegenwoordig waterdichte hoortoestellen. Niet alleen voor zomerzweet, maar ook voor herfstige buien. “Beetje gek misschien”, schreef Beelen, “maar geavanceerde elektronica en water gaan blijkbaar soms toch goed samen. Nog gekker: veel mensen zijn daar niet van op de hoogte!”

De afgelopen weken vroegen wij namelijk op onze sites Hoorwijzer.nl en NVVS.nl aan onze bezoekers of zij in de zomer best gebruik zouden willen maken van een waterdicht hoortoestel. In HOREN augustus meldden we al wat voorlopige resultaten van de poll. Daaruit bleek dat 1 op de 6 mensen de stelling ‘In de zomer zou ik best een waterdicht hoortoestel willen’ beantwoorden met ‘Oh, bestaat dat dan?!’. Inmiddels hebben nog meer mensen op onze poll gestemd en kunnen we de definitieve resultaten melden. Daaruit blijkt zelfs dat niet 1 op de 6, maar bijna 1 op 4 mensen (23,1%) geen idee heeft dat er zoiets bestaat als waterdichte hoortoestellen.

Maar liefst 68,5% van de respondenten ziet er wel wat in: handig bij zweet en water! Aan interesse ontbreekt het dus niet, de bekendheid van de mogelijkheid van waterdichte hoortoestellen laat nog wel te wensen over. Stichting Hoormij/NVVS roept daarom audiciens op om de slechthorenden hier beter over voor te lichten. In onze ervaringendatabase op Hoorwijzer.nl zien we al wel meer ervaringen met waterdichte hoortoestellen binnenkomen. U kunt op Hoorwijzer.nl bij Zoek&Kies deze ervaringen bekijken.

Plons?!
Voordat u met uw hoortoestellen enthousiast de eerste de beste herfstbui instapt; vraag wel goed na bij uw audicien of eventueel de fabrikant hoe waterdicht uw waterdichte hoortoestellen daadwerkelijk zijn! Het ene toestel is alleen ‘spatwaterdicht’, het volgende toestel functioneert prima bij een regenbui of onder de douche en met weer een ander kunt u zelfs het zwembad induiken tot een bepaald aantal meters onder water. Zie ook dit artikel van Hoorzaken over vochtbestendigheid van hoortoestellen.

Publicatiedatum: 23 september 2015