Nieuw: online Keuzehulpen voor Plotsdoofheid en Cochleair Implantaat (CI)

Vanaf 12 oktober kunnen volwassenen met plotseling gehoorverlies of die een cochleair implantaat (CI) overwegen, de nieuwe online Keuzehulpen gebruiken. Met deze interactieve infographics ben je snel en makkelijk op de hoogte van alle betrouwbare en relevante informatie. Dat helpt in gesprekken met zorgverleners en met het maken van de voor jou beste keuze. De Keuzehulpen zijn een initiatief van Stichting Hoormij, Divers Doof en Dovenschap, mogelijk gemaakt door het Programma PG Werkt Samen. Je vindt de Keuzehulpen op www.PlotsdoofKeuzehulp.nl en www.CIKeuzehulp.nl.

Wanneer iemand van de ene op de andere dag het gehoor verliest, dus plotsdoof is, dan is dat heel ingrijpend. Er komen veel vragen op iemand af: kan er iets aan gedaan worden? Hoe moet ik nu communiceren? Welke hulpmiddelen en andere ondersteuning zijn er voor mij? Ook wie een CI overweegt, krijgt te maken met vragen: is zo’n CI wel wat voor mij? Valt er wat te kiezen? En hoe maak ik dan de keuze die het best bij mij past? De bestaande informatie was versnipperd en daardoor niet altijd gemakkelijk te vinden. Ook was de informatie niet altijd begrijpelijk. Hierdoor was het moeilijk om de juiste overwegingen te maken in soms definitieve beslissingen. Bijvoorbeeld of iemand wel of geen CI wil. De twee Keuzehulpen brengen hier verandering in met een duidelijk en compleet overzicht van de mogelijkheden die mensen hebben wanneer ze plotseling gehoorverlies hebben of een CI overwegen.

Dit zeggen ervaringsdeskundigen over de Keuzehulpen:

‘’…als ik destijds deze informatie had gehad, had ik misschien een andere keuze gemaakt...”
“…mooi vormgegeven; duidelijk en overzichtelijk…”
“…goed dat je zelf kunt kiezen voor beknopte of uitgebreide informatie…”

Gemakkelijk, interactief en visueel

De Keuzehulpen zijn eenvoudig opgezet, interactief en visueel. Dit maakt het gemakkelijker om alle opties te overzien. De Keuzehulpen bevatten beknopte informatie. Via een te downloaden persoonlijk overzicht volgt uitgebreide, extra informatie (inclusief links), die bovendien gemakkelijk te delen is. Hierin zijn ook belangrijke vragen opgenomen om tot een weloverwogen keuze te komen.

PG Werkt Samen

De Keuzehulpen Plotsdoofheid en CI zijn de eerste twee in een reeks op het gebied van gehooraandoeningen. De volgende Keuzehulp verschijnt eind dit jaar. Deze Keuzehulpen maken deel uit van het programma PG Werkt Samen (www.pgwerktsamen.nl), een samenwerkingsverband van Patiëntenfederatie Nederland, Ieder(in) en het Landelijk Platform GGz. Het project waarbinnen de Keuzehulpen zijn ontwikkeld, is ondersteund door PGOsupport.

Publicatiedatum: 11 oktober 2016