Grow2Work stimuleert jou op je carrièrepad

“Wat kan wel? En wat hebben werkgevers en slechthorende en dove werknemers nodig om het beste in elkaar naar boven te halen?” Dat is waar het project Grow2Work in de kern over gaat volgens projectleider Ine Klösters. Ine: “Onwetendheid over de gevolgen van slechthorend- of doofheid op de werkvloer kan leiden tot afwijzing door werkgevers. Die aandoening is slechts een onderdeel van wie je bent, maar het ís niet wie je bent. Het doet niets af aan je kwaliteiten. Bewustzijn creëren bij zowel werkgevers als werknemers is essentieel voor een blijvende inclusie op de arbeidsmarkt.”

“Samen met ervaringsdeskundigen en vrijwilligers ben ik druk bezig om het project handen en voeten te geven. We informeren en begeleiden bedrijven bij het aanstellen van slechthorende en dove medewerkers. Je merkt dat er nog steeds een taboe rust op een gehooraandoening en dat CV’s onderop de stapel belanden tijdens een sollicitatieprocedure als je vermeldt dat je slechthorend of doof bent. Dat is zonde. Soms is een aantal praktische tips al voldoende voor een goed functionerende slechthorende collega. Zorg bijvoorbeeld voor goede verlichting of een ronde of ovale tafel, zodat de medewerker je mimiek en mond kan zien als je praat. Of let op de omgevingsgeluiden als je een gesprek aangaat. Het zijn simpele aandachtspunten om rekening mee te houden. Een cursus gebarentaal is echt niet nodig. Bovendien is er schaarste op de arbeidsmarkt. Dan laat je toch geen kwalitatief goede kandidaat lopen?”

Slechthorend in horende wereld

Bewustwording. Wat is dat precies? Als je dit intypt in google krijg je verschillende omschrijvingen. De meest neutrale is misschien wel dat het een reflectie is op indrukken uit de omgeving én je eigen gevoelens, gedachten en behoeften. Veel slechthorende mensen willen zich aansluiten bij de maatschappij, erbij horen. Nienke Oosting, zelf slechthorend, beaamt dat. Het betekent voor haar dat ze veel energie nodig heeft om te luisteren en te zien wat iemand zegt. Bijeenkomsten waar veel mensen bij elkaar zijn, zoals tijdens een vergadering, een lunch of een netwerkborrel zijn vermoeiend. Geluiden komen allemaal even hard binnen, omdat een hoortoestel alle geluiden versterkt. Dat betekent dat ze af en toe een moment rust nodig heeft, om te herstellen zodat ze nieuwe energie kan opdoen. Het zegt niets over inzet en kwaliteiten. Toch heeft het even geduurd voordat zij zich hier zelf van bewust was. “In mijn eerste baan moest ik bijvoorbeeld notuleren en ook op andere terreinen werd communicatie steeds belangrijker. Hier liep ik op vast, omdat ik het niet goed kon volgen. Dit koste mij veel energie. Nu kan ik beter aangeven wat ik nodig heb om mijn werk goed uit te voeren. Dat gun ik anderen ook.”

Maak het bespreekbaar

Als projectleider van ProjectYou2Work, een deelproject van Grow2Work, zet Nienke zich in om mensen tot 28 jaar met een gehooraandoening van onderwijs te begeleiden naar werk. “Je merkt dat het ook bij de mensen zelf een proces is om hun gehooraandoening bespreekbaar te maken. Aangeven wat je nodig hebt, kan pas als je je bewust bent van wat dat is. Daar werken we aan. Met elkaar. Als een jongere zich aanmeldt, bekijken we samen de mogelijkheden. Dit beschrijven we in een persoonlijk ontwikkelingsplan. Hierin brengen we onder meer opleidingen, ervaringen, vaardigheden en ambities in kaart en bekijken we wat nodig is om die droombaan te creëren of te bereiken. De pijlers van het project zijn: individuele begeleiding door buddy’s met een gehooraandoening, empowerment, zichtbaarheid en het creëren van werkplekken.”

In gesprek met Maxima

Het Oranjefonds, waar koning Willem-Alexander en koningin Maxima het beschermpaar van zijn, financiert en begeleidt ProjectYou2Work. Samen met nog twintig andere projecten. Tijdens een startweekend waarbij alle 21 projectleiders met elkaar kennis konden maken, sprak Nienke kort met koningin Maxima. Zij sloot onverwacht aan. “Ik wist van niets en dan zit je ineens met de koningin aan tafel. Ik vond het heel bijzonder. Ze had zich goed ingelezen en was ontzettend goed op de hoogte. Die steun voelt goed.”

Oproep

Inmiddels sluiten steeds meer bedrijven en organisaties zich aan die inzien dat iemand met een gehooraandoening net zo’n aanwinst voor het bedrijf kan zijn als een horende collega. “Maar we blijven op zoek naar maatschappelijk betrokken bedrijven en managers, dus meld je”, aldus Ine. “Daarnaast zijn we op zoek naar mensen die juist goede ervaringen hebben bij werkgevers en hun kennis hierover willen delen.” Nienke vult aan: “En we doen een oproep aan al die mensen, jong en oud, die geen baan kunnen vinden na hun opleiding of die niet op de juiste werkplek zitten: meld je bij ons aan via info@grow2work.nl

Publicatiedatum: 10 september 2018