Gerommel bij UWV door nieuw facturatiesysteem tolkgebruik

UWV regelt al jaren de tolkvoorziening voor onderwijs- en werksituaties. Onlangs is UWV overgestapt op een nieuwe manier van digitaal factureren. Gebaren- en schrijftolken hebben daarom nu van hun klanten een ordernummer en productcode nodig. Helaas heeft UWV tolkgebruikers en tolken niet geïnformeerd over deze veranderingen en hebben nog niet alle tolkgebruikers hun gegevens ontvangen. Dat zorgt voor veel ongemak.

Veel facturen voor tolkvoorziening zijn nu bij UWV  blijven liggen. Aangezien tolken voor hun werk nu geen inkomsten hebben, kunnen ze geen tolkwerkzaamheden uitvoeren. De belangenorganisaties van tolkgebruikers hebben UWV  aangesproken op de slechte communicatie en informatievoorziening naar tolkgebruikers. Omdat het niet de eerste keer is dat zoiets  bij UWV gebeurt  , hebben de belangenorganisaties voor doven, slechthorenden en mensen met TOS nu een aantal acties gevoerd, waardoor Roelof van Laar van de Partij van de Arbeid schriftelijke Kamervragen over deze zaak gaat stellen.

Nog geen ordernummer en productcode? Dit moet u doen:
Heeft u nog geen ordernummer en productcode van UWV, vraag deze dan aan via de UWV-chat. U kunt het volgende intypen:
“Hallo, ik maak gebruik van een doventolkvoorziening en ik wil graag mijn ordernummer en productcode voor de nieuwe manier van factureren ontvangen. Kunt u mij deze geven?”
Daarna vragen ze ter controle om uw geboortedatum en dan ontvangt u uw gegevens. Deze moet u dan voortaan aan alle tolken die u aanvraagt doorgeven. Chatten met UWV kan via: www.uwv.nl/particulieren/klantenservice/doof-of-slechthorend/chat-doof.aspx. U kunt ook de code en het ordernummer aanvragen door UVW op 0900 - 92 94 te bellen met de bemiddelingsdienst KPNTeletolk.

Inmiddels heeft UWV ook een speciaal e-mailadres in het leven geroepen om declaraties van tolkgebruikers op te ontvangen. Ook is het mogelijk om per post te declareren. Zie hier de informatie van UWV over deze mogelijkheden.
Publicatiedatum: 02 oktober 2015