Een gehoorbeschadiging is geen feestje

Met Pinkpop is het festivalseizoen weer afgetrapt. En de komende maanden staan er nog veel festivals op de planning. Voor de Volkskrant aanleiding om aandacht te besteden aan de schade die te harde muziek, niet alleen op festivals maar ook via koptelefoons van bijvoorbeeld iPods en mp3-spelers, kan aanrichten. Iets waar veel jongeren niet bij stilstaan als ze lekker in de trein zitten met een muziekje op of bij een festival in het gras liggen te luisteren naar een band. Toch lopen jaarlijks zo’n twintigduizend jongeren gehoorschade op door te harde muziek, zo meldt het artikel.

De term tinnitus zal bij veel festivalbezoekers en muziekliefhebbers geen belletje doen rinkelen. In Nederland heeft zo’n vijf procent van de bevolking te maken met tinnitus (oorsuizen), legt Jan de Laat, audioloog van het Leids Universitair Centrum en bestuurslid van de Nederlandse Hoorstichting, uit in de Volkskrant. Volgens hem komt dit in de meeste gevallen door te harde muziek. De Laat vindt het verontrustend dat Nederlanders gemiddeld tien jaar eerder aan het gehoorapparaat gaan dan twintig jaar geleden. Gehoorschade is niet terug te draaien en jongeren die gehoorschade oplopen, moeten er dus de rest van hun leven mee zien om te gaan. Volgens de audioloog levert dit vaak problemen op, bijvoorbeeld op het werk bij het deelnemen aan vergaderingen en het voeren van telefoongesprekken.

In het artikel wordt dieper ingegaan op tinnitus en hyperacusis en vertellen jongeren met gehoorproblemen over hun ervaringen. Er worden tips gegeven hoe je gehoorschade kan voorkomen. Ook komen initiatieven aan bod van de Nationale Hoorstichting om jongeren en clubs meer bewust te maken van de risico’s van hard geluid. Zo is er het keurmerk Oorveilig, dat in de gaten houd of clubs de vastgestelde geluidslimiet naleven. Ook is er de website oorcheck.nl waarop je kunt testen of het geluid van je muziekspeler niet te hard staat en of je oren nog naar behoren functioneren.

Lees hier het complete artikel over gehoorschade en muziek op de website van de Volkskrant.

Publicatiedatum: 11 juni 2012
nog geen reactiesPlaats reactie