Commissie tinnitus en hyperacusis van Stichting Hoormij bezoekt symposium van TENT

De afgelopen jaren is er veel ontwikkeling in de zorg voor Tinnituspatiënten. Zo is recent de trapsgewijze tinnitus specifieke behandeling van chronische tinnitus door het zorginstituut Nederland toegevoegd aan het basispakket. Daarnaast heeft het boek Gevangen in Geluid van Joan van Baarle de nodige aandacht gekregen. Deze ontwikkelingen zorgen er voor dat er meer aandacht voor de problematiek komt. En er bestaan vragen bij zorgprofessionals over de mogelijkheden en de waarde van de behandelingen. Pento is in 2015 één van de initiatiefnemers geweest voor de oprichting van het Tinnitus Expertise Netwerk Twente (TENT).

Tinnitus Expertise Netwerk Twente

Eind mei 2018 heeft Loes Schenk, van de commissie Tinnitus en Hyperacusis van Stichting Hoormij, het Tinnitus Expertise Netwerk Twente (TENT) bezocht. TENT is in 2015 opgericht als samenwerkingsverband tussen de KNO-artsen in de regio Twente en de Achterhoek, het Pento Audiologisch Centrum Twente, de Praktijk voor Medische Psychologie en Fysiotherapie Schmitz. Deze partijen zorgen ervoor dat de zorg op elkaar is afgestemd, informatie uit de verschillende vakgebieden snel wordt gedeeld, multidisciplinair overleg tussen de partijen gemakkelijk mogelijk is, de kwaliteit van de zorg bij aangesloten partijen wordt gecontroleerd.

Commissie tinnitus en hyperacusis zet zich in voor kennisbevordering

Kennisbevordering is één van de belangrijke doelstellingen van de Commissie tinnitus en hyperacusis. Daarom bezoeken leden van deze commissie internationale conferenties. Hier komen onder meer verschillende onderzoeken aan bod en de status ervan. Bovendien zet de commissie zich in om een goed inzicht te krijgen in wat er op de audiologische centra in Nederland aan tinnitus behandelingen gebeurt en wat de ontwikkelingen zijn. De wetenschappelijke onderzoeken en de praktijk van de tinnitus behandelingen zijn uiterst divers en gecompliceerd.

Symposium ‘Evidentie behandeling tinnitus’ biedt podium aan diverse sprekers

• Dr. Ir. Peter van Hengel is in 1996 gepromoveerd op modellering van het binnenoor met speciale aandacht voor actieve mechanismen. Van Hengel heeft een presentatie gegeven over het belang van evidentie in de zorg, de bedreigingen van evidence-based-medicine en de doelstelling van het symposium. Daarna heeft hij een presentatie gegeven over de neurofysiologie van tinnitus.
  • Mark Laureyns is audioloog, directeur van het Centre for Research & Studies – Amplifon in Milaan, docent hoortoestelaanpassing aan de Thomas More University of Applied Sciences in Antwerpen en sinds 2014 voorzitter van de European Association of Hearing Aid Professionals. Laureyns heeft een presentatie gegeven over de evidentie voor gebruik van hoortoestellen bij tinnitus.
  • Prof. Gerhard Andersson, Andersson is professor klinische psychologie aan de Universiteit van Linköping (Zweden) en onderzoeker aan het Karolinska Instituut waar hij verbonden is aan het Centre for Psychiatry Research. Naast zijn wetenschappelijke werk heeft hij gedurende zijn gehele carrière part-time gewerkt in de audiologische patiëntenzorg als lid van het Tinnitus team van Linköping University Hospital. Andersson heeft een presentatie gegeven over de toepassing van cognitieve gedragstherapie bij tinnitus.
  • Dr. Sarah Michiels is in 2015 gepromoveerd op onderzoek naar de rol van fysiotherapie in de diagnostiek en behandeling van cervicogene somatische tinnitus. Michiels heeft een presentatie gegeven over de evidentie voor orofaciale fysiotherapie bij tinnitus.
  • Marloes van Thiel-Eilert is in 2007 afgestudeerd als maatschappelijk werker. Na geruime tijd werkzaam te zijn geweest binnen de psychiatrie en de wereld van de visuele beperkingen heeft zij 7 jaar geleden de overstap gemaakt naar de audiologie. In de afgelopen jaren is haar specialiteit komen te liggen op de begeleiding binnen de tinnituszorg en de behandeling van overgevoeligheid voor geluiden bij volwassenen. Van Thiel heeft een presentatie gegeven over een behandelmethode voor overgevoeligheidsklachten, die is ontwikkeld door de TENT-partners in samenwerking met Pento AC Apeldoorn.

Interesse in de presentaties? Pdf-bestanden ervan vind je (of komen) op de site van TENT

Te maken met Tinnitus

Kijk eens wat de Stichting Hoormij doet voor mensen met oorsuizen.

Publicatiedatum: 14 juni 2018