Balance Awareness Week Dag 5: tips bij evenwichtsproblemen

Waarom kan bij een beschadigd of verstoord evenwicht overprikkeling en vermoeidheid ontstaan? Informatie en tips bij evenwichtsproblemen, zoals die voor kunnen komen bij de ziekte van Ménière, een brughoektumor en andere evenwichtsaandoeningen.

  • Een beschadigd of verstoord evenwicht zendt verkeerde informatie naar de hersenen. De hersenen en andere delen van het lichaam die een rol spelen bij het evenwicht zijn hierdoor continu aan het corrigeren en compenseren. Hierdoor raken  de hersenen maar ook oren, ogen en het evenwichtssysteem continu overprikkeld, overbelast en oververmoeid.
  • Ook klachten door slechthorendheid, tinnitus en hyperacusis zorgen voor overprikkeling en vermoeidheid.
  • Veel mensen met evenwichtsproblemen slapen slecht, terwijl ze juist meer slaap en hersteltijd nodig hebben. Zij zijn daardoor extra vermoeid.
  • De overprikkeling van de hersenen zorgt onder andere voor vermoeidheid, verminderde concentratie, een slechter geheugen, minder goede coördinatie, moeilijker uit de woorden kunnen komen, minder goed kunnen multitasken en een grotere gevoeligheid voor prikkels. Doordat de hersenen al overprikkeld en overbelast zijn, hebben ze meer moeite met cognitieve en coördinatiefuncties. Extra prikkels kunnen dan niet goed verwerkt worden.
  • Door tijdelijk een prikkelvrije periode in te lassen in een instabiele periode of bij extreme vermoeidheid gun je je hersenen, ogen, oren en evenwicht rust om te herstellen en te ‘resetten’.
  • Prikkels die als trigger kunnen werken, zijn onder andere geluid, licht, bewegende en drukke beelden, een drukke omgeving zoals winkels, het gebruik van tv, radio, computer, laptop, tablet en mobiele telefoon, lezen, praten, activiteiten, stress, cafeïne (koffie/energiedrankjes). Dit verschilt per persoon en ieder zal zelf moeten uitvinden wat voor hem of haar triggerend werkt.
  • Pas de prikkelbeperking uitsluitend tijdelijk toe in instabiele periodes of periodes van extreme vermoeidheid. Als het weer rustig is, moet je juist prikkels weer toelaten om je hersenen te blijven trainen en ze dus niet vermijden. Anders zou je namelijk steeds minder prikkels kunnen verdragen, terwijl je juist in de toekomst weer meer prikkels wilt kunnen verdragen.
  • Blijf ook bewegen bij een evenwichtsstoornis. Het is belangrijk juist die bewegingen te blijven maken die naar aanvoelen. Hiermee train je om ze steeds beter aan te kunnen.

Tips van Anita Langeveld, met dank aan Verony Manders, dokter R.van de Berg en dokter J.C. Widdershoven, KNO-arts/vestibuloloog Maastricht MUMC. Beide artsen onderschrijven deze informatie volledig.     

Klik hier voor meer informatie over de Balance Awareness Week 2017.



Publicatiedatum: 22 september 2017