RADAR: aandacht voor gehoorschade is hard nodig

Maandag 9 januari besteedde het tv-programma Radar van AVRO Tros uitgebreid aandacht aan gehoorschade.  Ook Stichting Hoormij-vrijwilligster Mirre deed haar indrukwekkende verhaal. De boodschap: gehoorschade is onherstelbaar en zet je leven op zijn kop. De risico’s zijn vele malen groter dan je vaak denkt.

Een festival met luide muziek, lawaaierige karweitjes met bijvoorbeeld een boormachine of een bladblazer: ze kunnen je gehoor definitief beschadigen. Wekelijks zijn er meerdere jonge festival-, concert- en discotheekbezoekers die naar de huisarts gaan met gehoorklachten. Gehoorschade kan van tijdelijke aard zijn, maar bij herhaaldelijke blootstelling aan flinke hoeveelheden decibellen bestaat de kans op permanente schade. We spreken in dat geval van lawaaidoofheid. Deze doofheid ontstaat geleidelijk en kan niet meer ongedaan worden gemaakt. Op latere leeftijd kan het verminderd gehoorvermogen in combinatie met ouderdomsdoofheid een serieuze beperking opleveren.

Oorsuizen

Naast een verminderd gehoorvermogen, kan de piep in je oren – die je ook hoort bij tijdelijke gehoorbeschadiging – blijvend worden. Dan spreken we van oorsuizen of tinnitus. Niet alleen ouderen, maar ook steeds meer jongeren kunnen deze aandoening oplopen. Stichting Hoormij zet zich in om mensen met tinnitus perspectief te bieden: er zijn manieren om de last van het oorsuizen draaglijker te maken en er mee te leren omgaan. Dat is ook de reden dat Stichting Hoormij onderzoek naar tinnitus steunt met een speciale scriptieprijs.

Decibellen en duur

Of je van geluid gehoorschade oploopt, hangt niet alleen af van de sterkte, maar ook van de duur. De intensiteit van geluid drukken we uit in decibel, afgekort dB(A). Overbelasting van het gehoor begint bij 80 dB(A) (geluid van een grasmaaier), maar pas als je 5 dagen per week 8 uur aan dit niveau wordt blootgesteld, 83 dB(A) is veilig voor 4 uur achter elkaar. Van een geluidssterkte van 100 dB(A) (geluid van de metro) kun je na 5 minuten al schade oplopen, bij 110 dB(A) (geluid van een heimachine, rockconcert of krijsende baby) is dat al na 30 seconden het geval. En wist je dat een uur met een koptelefoon op dezelfde schade kan toebrengen als vier uur een festival bijwonen?

Klik hier om het fragment terug te kijken.
Op de site van RADAR vind je daarnaast tips om gehoorschade te voorkomen met verschillende soorten gehoorbescherming. Ook kun je er een online hoortest doen en lees je de polluitslag waaruit blijkt dat een meerderheid tegen beter weten in géén gehoorbescherming draagt bij luide muziek of lawaaiige karweitjes.
Publicatiedatum: 10 januari 2017