Jubileumsymposium Ménière - De stand van zaken

In 2016 bestaat de Commissie Ménière van Stichting Hoormij 35 jaar. Een goede gelegenheid om stil te staan bij de vooruitgang op het gebied van diagnostiek en behandeling van de ziekte van Ménière. Op 12 maart 2016 organiseert de Commissie Ménière van Stichting Hoormij daarom samen met het Apeldoorns Duizeligheidscentrum een symposium: "Ménière in 2016: De stand van zaken". Het programma is divers én al helemaal uitverkocht! Geen plaats kunnen reserveren? Geen nood; het ochtendprogramma met de lezingen en presentaties is op 12 maart te bekijken vanachter je beeldscherm! Dankzij MY Facilities is deze informatie nu voor iedereen toegankelijk!

Wat kun je via de livestream beleven?

• Allereerst vindt de presentatie plaats van een boek, geschreven met het doel Ménière patiënten te activeren opdat zij zelf onderzoeken en ondervinden hoe zij een goed leven kunnen leiden ondanks of met de ziekte van Ménière.
  • Vier sprekers op dit symposium waren ook aanwezig op het zevende Internationale Ménière Symposium in Rome in oktober 2015. Hier wisselden 500 medische experts afkomstig uit alle werelddelen hun kennis en ervaringen uit. Je krijgt de nieuwste inzichten te horen en wat dit voor de Nederlandse patiënten betekent. Daarnaast ontvang je informatie over onderzoek naar mogelijke behandelingen, zoals de BETMAN-trial.
  • Na de presentatie over vestibulopathie begrijp je beter hoe het komt dat veel Ménière-patiënten zich ook instabiel voelen tussen de aanvallen door en welke behandeling hiervoor mogelijk is.
  • Het is belangrijk voor zowel de patiënten als hun arts te weten hoe de ziekte van Ménière verloopt als een afwachtende houding wordt aangenomen. Je hoort de resultaten van onderzoeken naar het natuurlijk verloop van de ziekte van Ménière.
  • Een deel van de patiënten met aanhoudende klachten van de ziekte van Ménière kiest er voor zich een (Utermöhlen) prismabril te laten aanmeten. Er is geen kwalitatief acceptabel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont welk mogelijk effect zo’n bril heeft op het verloop van de ziekte. Stichting Hoormij financierde dankzij een legaat een literatuuronderzoek naar de mogelijke effecten. De resultaten hiervan hoor je tijdens het symposium.

Het is dus zeker de moeite waard om even je laptop of tablet voor op te starten!

Wat moet je doen om het symposium-webinar te volgen?
Je kunt dit webinar gratis bekijken door op de blauwe button rechts te klikken en je te registreren. Je wordt dan direct doorgelinkt naar het programma. De livestream is op zaterdag 12 maart 2016 beschikbaar vanaf  9.45 uur en zal daarna nog 1 week beschikbaar blijven.
(N.B. De workshops uit het middagprogramma zijn alleen voor de aanwezigen tijdens het symposium, daar is geen livestream van.)

Het webinar wordt mogelijk gemaakt door Stichting Hoormij, MY Facilities, Apeldoorns Duizeligheidscentrum/ Gelre Ziekenhuis en Concepts2Go.Wil je een volgende informatiebijeenkomst over Ménière wel ter plaatse bijwonen? Kijk dan op stichtinghoormij.nl/hooragenda en meld je aan.

Klik hier om naar de video te gaan.

Bekijk hier het webinar van het jubileumsymposium Ménière