Balance Awareness Week 2015 - Dag 2: Wie helpt mij verder?

Een week lang vraagt Stichting Hoormij/NVVS, net als collega-organisaties in de V.S. en Groot-Brittannië aandacht voor evenwichtsproblemen en duizeligheid. Op deze pagina gaan we vooral in op wie je verder helpt als je duizeligheidsklachten hebt.

Evenwichtsproblemen en duizeligheidsklachten kunnen een grote impact hebben op het dagelijks leven. Vaak wordt dan ook geadviseerd om aanpassingen te maken in de levensstijl, om zo meer rust in te bouwen voor het lichaam en triggers voor een duizeligheidsaanval (zoals stress en overbelasting) te verminderen. Wat voor de één hierbij werkt, hoeft voor de ander echter niet per se te werken. Daarnaast doen er verschillende verhalen de ronde over wat je juist wel of niet moet doen als je bijvoorbeeld last hebt van de ziekte van Ménière of andere duizeligheidsklachten. Belangrijk is dus om goed te weten bij wie je terecht kunt en om oplossingen te zoeken die voor jou persoonlijk werken.

• Feit of fabel?
    De KNO-vereniging en de ervaringsdeskundigen van Stichting Hoormij hebben enkele feiten en fabels op een rij gezet.

• Als je van de ene op de andere dag je evenwicht verliest, wat dan?
    Het overkwam Willem. Hij kreeg evenwichtsproblemen als gevolg van een brughoektumor. Lees hier zijn ervaringen

• Wie helpt je verder?
    Op onze website is bij Leven met Ménière en Leven met Brughoektumor meer informatie te vinden. Ook zijn onze ervaringsdeskundigen uiteraard bereid om je verder te helpen. Ervaringen uitwisselen met lotgenoten kan sowieso helpen, dus kijk eens op Ervaringrijk.nl of op de verschillende fora.
    Er zijn verschillende instanties die je verder kunnen helpen, zoals kno-arts bij een Audiologisch Centrum of het Apeldoorns Duizeligheidscentrum. Stichting Hoormij/NVVS stelde ook een lijst op met duizeligheidspoli's. Verder biedt ook GGMD diverse trainingen om te helpen te leren omgaan met bijvoorbeeld de ziekte van Ménière.

Vragen over Ménière? Check de vraagbaak!
Vragen over brughoektumor? Check de vraagbaak!
Lees meer over evenwichtsoefeningen bij duizeligheid