Balance Awareness Week 2015 - Dag 1: Wat is duizeligheid?

Een week lang vraagt Stichting Hoormij/NVVS, net als collega-organisaties in de V.S. en Groot-Brittannië aandacht voor evenwichtsproblemen en duizeligheid. Op deze pagina gaan we vooral in op wat duizeligheid is.

Ongeveer tussen de 8.000 en 15.000 mensen in Nederland hebben de ziekte van Ménière en ongeveer 320 mensen per jaar krijgen de diagnose brughoektumor. Dat betekent dat er een groot aantal mensen is dat te maken heeft met evenwichtsproblemen als gevolg van deze twee aandoeningen alleen al!

Evenwichtsproblemen en duizeligheid zie je niet aan de buitenkant (behalve wanneer iemand een aanval heeft). Men ziet er ‘normaal’ uit. Dat zorgt ervoor dat er veel onbegrip en misverstanden zijn; over dronkenschap, lui zijn of je aanstellen. Niet alleen mensen in de omgeving van degene met duizeligheid zouden zich meer bewust moeten zijn van de verschillende symptomen van duizeligheid, maar ook de patiënten en artsen zelf. Het gebeurt nog steeds dat mensen een verkeerde diagnose krijgen of jaren lang op een diagnose moeten wachten. Informatie over evenwichtsproblemen en waar je hulp kunt krijgen, moet dus worden verzameld en gedeeld. Doe je ook mee?!

• Hoe zit dat eigenlijk, evenwichtsproblemen ten gevolge van de ziekte van Ménière of een brughoektumor? Lees hier meer!

• Hoe zet jij je in voor meer bewustwording? Kom in actie en win een boek!
    Het komt helaas nog steeds vaak voor dat er onjuiste diagnoses worden gesteld rondom duizeligheid. Tania Stadsbader uit België ondervond dat zelf en schreef een blog over haar ervaringen; Dizzy Me. Het blog werd een boek, het boek werd een tweede boek met uitgebreid medisch gedeelte; een houvast voor de patiënt en een handboek voor de arts.
    Tania roept iedereen in een video op Balance Awareness Week te steunen en zelf in actie te komen. Laat ons zien hoe jij aandacht vraagt voor BAW en win een exemplaar van Dizzy Me! (klik hier voor de voorwaarden van deze actie).

• Wat doet Stichting Hoormij/NVVS voor jou?
    Stichting Hoormij/NVVS organiseert daarom informatiebijeenkomsten voor mensen die last hebben van bijvoorbeeld de ziekte van Ménière of een brughoektumor. Klik hier om je aan te melden. Daarnaast geeft onze Commissie Ménière voorlichting aan (kno)-artsen om meer begrip te kweken voor de ervaringen van patiënten. Lees meer over het werk van onze Commissie Ménière en onze Commissie Brughoektumor.

Meer informatie over de ziekte van Ménière
Meer informatie over brughoektumor
Meer informatie over vestibulaire migraine en BPPD