Balance Awareness Week 2015 - Dag 5: Onderzoek

Een week lang vraagt Stichting Hoormij/NVVS, net als collega-organisaties in de V.S. en Groot-Brittannië aandacht voor evenwichtsproblemen en duizeligheid. Op deze pagina gaan we vooral in op onderzoek.

• Waarom onderzoek? De Commissie Ménière ervaart dat veel Ménière-patiënten zeggen baat te hebben bij behandelingen die (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Het verloop van de ziekte zodanig dat met het verstrijken van de tijd de meeste mensen ook zonder therapie veel minder aanvallen van duizeligheid hebben. Daarom is het gegeven dat iemand zich beter voelt na een bepaalde behandeling niet zonder meer overdraagbaar naar alle patiënten. Dit vaak tot teleurstelling van degenen die goede ervaringen hebben met een prismabril, acupunctuur, homeopathie, meditatie, etc. Stichting Hoormij/NVVS maakt zich er daarom sterk voor dat er meer wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt op het gebied van Ménière en dat de resultaten gedeeld worden met de patiënten en hun relaties.

• Welke onderzoeken zijn er al gedaan of gaande? De Commissie Ménière van Stichting Hoormij/NVVS heeft sinds 2010 een aantal onderzoeken geïnitieerd: naar de kwaliteit van leven van Ménière-patiënten, de relatie tussen de patiënt met Ménière en diens partner, naar wat Ménière-patiënten zelf doen tegen hun klachten en een ander onderzoek naar de mogelijke gevolgen voor autorijden als je een ongeluk zou krijgen als gevolg van een duizeligheidsaanval. In het najaar van 2015 start een literatuuronderzoek naar de theoretische onderbouwing van het gebruik van een Utermöhlen-prismabril bij de ziekte van Ménière. Lees hier meer over de onderzoeken.