Balance Awareness Week 2015 - Dag 4: De impact van duizeligheid

Een week lang vraagt Stichting Hoormij/NVVS, net als collega-organisaties in de V.S. en Groot-Brittannië aandacht voor evenwichtsproblemen en duizeligheid. Op deze pagina gaan we vooral in op de impact van duizeligheid.

Evenwichtsklachten en duizeligheid kunnen een grote impact hebben op je dagelijkse leven, en dat van je naasten. Niet voor niets omschreef Henk de Graaf van de Stichting Hoormij/NVVS Commissie Ménière zijn aanvallen van draaiduizeligheid als 'ontwrichtend'.

• Tijdens Balance Awareness Week 2014 ging dr. Bruintjes van het Apeldoorns Duizeligheidscentrum onder andere in op de impact van duizeligheid: “Er zijn zoveel verschillende klachten die onder ‘duizeligheid’ geschaard worden; draaien, deinen, balansproblemen, valneiging, licht gevoel in het hoofd, bewustzijnsverlies, enzovoorts. Maar niet alles heeft met het evenwichtsorgaan te maken. Bewustzijnsverlies kan bijvoorbeeld met hartproblemen te maken hebben en uitvalsverschijnselen hebben vaak een neurologische oorzaak.”
    Bewustzijnsverlies en uitvalsverschijnselen zijn wel absoluut signalen dat er iets aan de hand is, geeft dr. Bruintjes aan. Maar ook andere duizeligheidsklachten moeten serieus genomen worden. “Duizeligheid kan een grote impact op de kwaliteit van leven en het dagelijks functioneren hebben. Het kan zorgen voor onzekerheid, verminderd vertrouwen in je eigen lichaam, en angst voor een aanval. Door mensen in de omgeving van de patiënt, maar ook soms in de artsenopleiding, wordt duizeligheid echter vaak gebagatelliseerd omdat het niet levensbedreigend is. Dat vind ik erg jammer.” Lees hier het complete interview met dr. Bruintjes

• Anne is bestuurslid bij de NVVS en Stichting Hoormij. Ze heeft de ziekte van Ménière. Hoewel de aanvallen momenteel niet heel heftig zijn, heeft de ziekte toch invloed op haar leven, bijvoorbeeld op het gebied van werk. Lees hier haar verhaal.

• In het kader van het project Ervaringskennis heeft Stichting Hoormij een aantal ervaringsverhalen gebundeld in het boek 'Tien ervaringen rijker'. Daarin vertelt onder andere Anne Katrien over haar leven met de ziekte van Ménière en vertelt Willem over omgaan met (de gevolgen van) een brughoektumor. Check het boek in onze webshop

Hoe doen anderen dat? Ontdek het op onze informatiebijeenkomsten.
Deel je ervaringen en stel je vragen op het forum!
Help anderen verder met jouw praktische tips