Week van het Oorsuizen 2018: Hoe klink jij?

Van 5 tot en met 9 februari is het weer de Week van het Oorsuizen. Een week waarin we als Stichting Hoormij extra aandacht geven aan en vragen voor tinnitus of oorsuizen. Ook maken we in deze week bekend wie de tweejaarlijkse scriptieprijs heeft gewonnen. Dit jaar sluiten we aan bij het internationale thema ‘Hoe klink jij?’

In ons land hebben ruim 1 miljoen mensen een vorm van tinnitus. Dat aantal neemt de laatste jaren toe, vooral onder jongeren. Mensen die een constante piep, suis of fluit horen, hebben vaak moeite om aan anderen uit te leggen wat ze nu precies horen. Tijdens de Week van het oorsuizen 2018 kan iedereen op onze speciale actiepagina met eigen oren horen hoe tinnitus klinkt. Voor meer begrip in de omgeving en om je minder eenzaam te voelen met deze onzichtbare aandoening.

Wil je je omgeving duidelijk maken welk geluid jij 24 uur per dag hoort? Of heb je geen tinnitus en wil je weten hoe de zes meest voorkomende tinnitusgeluiden klinken? Klik dan eens op de onderstaande avatars, download het geluid of deel deze met jouw omgeving. Zeker weten dat dit indruk maakt.

Waarschuwing: de geluiden kunnen hard binnen komen. Indien je tinnitus en/of hyperacusis hebt, zet het geluid van je computer op zacht.

Scriptieprijs

Tijdens deze Week van het Oorsuizen 2018 maken we ook bekend wie de allereerste scriptieprijs heeft gewonnen. Dankzij een legaat mag Stichting Hoormij de komende tien jaar elke twee jaar een prijs uitreiken voor een masterscriptie op het gebied van tinnitus (oorsuizen) of hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid). De student met de beste scriptie ontvangt een geldbedrag van 2.000 euro en een oorkonde.

Online tinnitustool

Sinds november 2016 is de richtlijn tinnitus van de kno-vereniging van kracht. Deze richtlijn is goedgekeurd door de beroepsverenigingen van de kno-artsen, audiologen en psychologen. Stichting Hoormij heeft hieraan meegewerkt én een versie ontwikkeld voor patiënten: De unieke tinnitus patiëntentool. Die geeft inzicht in het onderzoek, in de behandeling die je van de kno-arts mag verwachten en in de eventuele doorverwijzingen door de kno-arts.

Blijf op de hoogte: volg ons!

In de Week van het Oorsuizen komen diverse onderwerpen aan bod. Zoals: wat is tinnitus, ervaringsverhalen, hulpverlening en preventie. Op onze Facebookpagina, Twitter en in de nieuwsbrief vind je in aanloop naar de Week van het Oorsuizen nu al regelmatig nieuws rondom de Week van het Oorsuizen. Deze pagina wordt dagelijks vernieuwd, dus kom regelmatig terug!

Polsbandje: draag jij hem ook?

Maak deze onzichtbare gehooraandoening zichtbaar door het #HoeKlinkJij polsbandje te dragen. Daarmee laat je bovendien mensen met tinnitus zien dat ze er niet alleen voor staan.

Bij een eenmalige donatie vanaf vijf euro, sturen we je het polsbandje gratis thuis toe.

Samen werken we aan meer begrip voor tinnitus en stimuleren we onderzoek om deze aandoening ooit de wereld uit te krijgen! Alvast bedankt!

Doneer! En ontvang het #HoeKlinkJij polsbandje
Dag 1: Online voorlichting over Tinnitus
Week van het Oorsuizen in het nieuws
Dag 2: Emma Heijerman wint scriptieprijs