Ervaringen uitwisselen

Het eerste contact met een ander persoon met Ménière is vaak een openbaring. Eindelijk iemand die precies weet wat je voelt omdat hij of zij precies dezelfde dingen meemaakt.

Partners van…

De ziekte van Ménière heb je nooit alleen, vooral in een relatie word je gedwongen lief en leed te delen. Bij partners van mensen met Ménière kan dus ook de behoefte ontstaan om met anderen over de ziekte te praten. Daarom nodigt Stichting Hoormij ook partners uit wanneer er iets wordt georganiseerd rondom lotgenotencontact en Ménière.

Wat kan de omgeving doen

Toon begrip voor de situatie. Accepteer een “nee” als het even niet goed gaat. Kijk samen naar wat nog wel goed gaat. Verzin met elkaar oplossingen voor hindernissen en alternatieven voor wat vroeger gewoon was.

Commissie Ménière

Als je ervaringen van anderen wilt leren kennen en wilt spiegelen aan je eigen ervaringen, dan kan je ook contact opnemen met de Commissie Duizeligheid en Evenwicht.

Ervaringrijk

Je staat niet alleen met je gehooraandoening. Alleen al in Nederland zijn er vele duizenden lotgenoten. Het kan helpen om hun ervaringen te lezen en om jouw eigen ervaringen te delen. Dit kan via Ervaringrijk. Neem eens een kijkje in deze database vol verhalen en tips. Ervaringrijk is een onderdeel van het project Ervaringskennis. Met dit project legt Stichting Hoormij tips van mensen met een hooraandoening op een systematische wijze vast. Heb je bruikbare tips die je graag beschikbaar wilt stellen voor lotgenoten? Laat ze ons weten of kom naar een van onze groepsbijeenkomsten!

Meer lezen
  • Petra heeft de ziekte van Ménière. Ongeveer drie keer per week heeft ze last van draaiduizelingen, maar ze voelt zo’n aanval nooit aankomen. Lees haar verhaal
  • De impact van Ménière: het verhaal van een lid van de Commissie Ménière gepubliceerd in Readers Digest