Brughoektumor

Een brughoektumor is een goedaardig gezwel dat uitgaat van de zenuwschede om de gehoor- en evenwichtszenuw. De druk op de zenuw door de tumor veroorzaakt gehoorverlies en evenwichtsproblemen, dat kan zowel vertigo zijn als bewegingsonzekerheid.

Naar schatting wordt in Nederland per jaar bij ongeveer 320 patiënten (20 per miljoen inwoners) voor het eerst de diagnose brughoektumor gesteld. Een brughoektumor ontstaat meestal in de inwendige gehoorgang en groeit dan langzaam verder door de inwendige gehoorgang in de richting van de hersenstam en de kleine hersenen. De hoek tussen de hersenstam en de kleine hersenen wordt wel de ‘brughoek’ genoemd, vandaar de naam ‘brughoektumor’.

KNO-patiënteninformatie

De Nederlandse Vereniging voor Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied plaatst voorlichtingsmateriaal op haar website. De voorlichtingspagina’s zijn ingedeeld in keel, neus, oor, duizeligheid, hoofd-hals, strottenhoofd en overig. Hier vind je - onder meer - informatie over een brughoektumor.

Lees ook:

Uitgebreide informatie brughoektumor