Neuritis Vestibularis

Men vermoedt dat de oorzaak van neuritis vestibularis een ontsteking is van het evenwichtsorgaan, de evenwichtszenuw of de evenwichtskernen in de hersenen. Neuritis vestibularis kenmerkt zich door acuut optredende, heftige draaiduizeligheid die langzaam in de loop van dagen tot weken afneemt. Na de heftige duizeligheid volgt een periode van onstandvastigheid, geleidelijk overgaand in een enigszins onzeker gevoel bij snelle hoofdbewegingen. Soms doet de gehoorzenuw mee en is er ook sprake van slechthorendheid/doofheid (labyrinthitis).

KNO- patiënteninformatie

De Nederlandse Vereniging voor Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied plaatst voorlichtingsmateriaal op haar website. De voorlichtingspagina’s zijn ingedeeld in keel, neus, oor, duizeligheid, hoofd-hals, strottenhoofd en overig. Hier vind je - onder meer - algemene informatie over duizeligheid.

Lees ook:

Voor vragen, meer informatie en contact kun je een bericht sturen naar evenwicht@stichtinghoormij.nl