Handleidingen voor vrijwilligers

Stichting Hoormij heeft diverse handleidingen geschreven voor het organiseren van bijeenkomsten. Met behulp van een handleiding, kun je als vrijwilliger een bijeenkomst naar keuze organiseren.

Een handleiding bestaat uit een stappenplan en aanvullende documenten. In het stappenplan staat omschreven welke stappen je kunt uitvoeren om een bijeenkomst te realiseren. De aanvullende documenten bevatten onder andere een draaiboek en voorbeelden van een persbericht en een persoonlijke uitnodiging. We hebben de volgende handleidingen beschikbaar:

Huiskamerbijeenkomst

Een huiskamerbijeenkomst is een kleinschalige bijeenkomst bij jouw thuis, of in een openbare ruimte bij jou in de buurt. De bijeenkomst is gericht op lotgenotencontact. Je kunt zelf een thema kiezen van de bijeenkomst en het programma bepalen. Je kunt bijvoorbeeld een bijeenkomst organiseren rondom de toegankelijkheid van theaters en bioscopen in jouw stad of streek. In de handleiding huiskamerbijeenkomst vind je een geheel stappenplan zodat je gemakkelijk een bijeenkomst kunt organiseren. Je kunt dit doen wanneer het jou uitkomt en het kost niet veel tijd.

Voorlichtingsbijeenkomst

Dit is de vernieuwde variant van de HOORagendabijeenkomst die georganiseerd kan worden door vrijwilligers in samenwerking met een ziekenhuis. Je kunt zelf kiezen omtrent welke gehooraandoening je een bijeenkomst wilt organiseren. In onderstaande handleiding vind je ook de aanvullende documenten. Wil je de bewerkbare variant van deze documenten graag ontvangen? Stuur ons een berichtje, wij zullen de benodigde documenten naar je toesturen.

Spraakafzien en Gebaren

Deze bijeenkomsten worden in samenwerking met de GGMD georganiseerd. Middels deze bijeenkomsten willen we slechthorenden en hun omgeving kennis laten maken met verschillende communicatievormen.

Handleidingen in ontwikkeling

Er zijn nog twee handleidingen in ontwikkeling. Namelijk een handleiding voor de bijeenkomst Aanvullende Hoorhulpmiddelen en een handleiding voor een kleinschalige voorlichtingsbijeenkomst met een onderwerp naar keuze.

Vragen of opmerkingen?

Heb je vragen of wil je even sparren? Neem contact op met Nienke Oosting, Projectmedewerker Regionale Activiteiten. Nienke Oosting: nienke.oosting@stichtinghoormij.nl of 030 – 635 4004. Daarnaast zijn we altijd nieuwsgierig naar jouw ervaring met deze handleiding. Heb je aan de hand van deze handleiding een bijeenkomst georganiseerd? Laat ons je verbeterpunten, opmerkingen en tips weten!