Zorgen om gehoor Nederlandse jongeren

Het gehoor van de Nederlandse jongeren is verder verslechterd. Dat concludeert de Nationale Hoorstichting na analyse van 17.000 online hoortesten die in 2012 zijn afgenomen. Van de deelnemende jongeren (12 tot 25 jaar) scoort 38% onvoldoende of slecht. Twee jaar geleden was dat nog 30%.

De cijfers zijn afkomstig van de hoortesten die in 2012 zijn gedaan via de website oorcheck.nl. Sinds de start in 2007 hebben 430.000 jongeren gratis hun gehoor getest via deze test van de Nationale Hoorstichting. Hierdoor is goed te volgen hoe de gehoorkwaliteit van Nederlandse jongeren zich ontwikkelt. Opvallend is verder dat van jongeren die de test doen er meer de kwaliteit van het eigen gehoor overschatten: 29% in 2012 ten opzichte van 23% in 2010.

Onnodige schade
De belangrijkste oorzaak van gehoorverlies op jonge leeftijd blijft het luisteren naar te harde muziek, via mp3-spelers of in uitgaansgelegenheden. Gehoorschade als gevolg van harde muziek kan niet worden genezen. Directeur van de Nationale Hoorstichting Laura van Deelen: “Het is zorgwekkend dat zoveel jongeren een slecht gehoor hebben. Gehoorproblemen kunnen leiden tot slechte prestaties op school en op het werk. Een grote groep jongeren begint hun werkende leven met een achterstand. Dat is gewoon zonde, omdat deze gehoorschade voorkomen kan worden.”

Preventie
De Nationale Hoorstichting roept de staatssecretaris en de Tweede Kamer op om de preventie van gehoorschade bij jongeren op te nemen in het Nationaal Programma Preventie (NPP). Ondanks de alarmerende cijfers is de preventie van gehoorschade nog niet in de conceptversie van dit beleidsdocument opgenomen. Op 30 mei bespreekt de Tweede Kamer het NPP met staatssecretaris Van Rijn.

Hoortesten
De Nationale Hoorstichting zet zich in om gehoorschade als gevolg van harde muziek en lawaai te voorkomen. De Hoorstichting heeft verschillende online hoortesten: de Kinderhoortest voor kinderen van 5 tot 12 jaar, de Oorcheck voor jongeren van 12 tot 25 jaar, en de Nationale Hoortest vanaf 25 jaar. Deze testen zijn ontwikkeld door audiologen en gebaseerd op het spraak-in-ruis-principe. Na de test krijgt de luisteraar de uitslag ‘goed’, ‘onvoldoende’ of ‘slecht’.

Norm
Tweede Kamerlid Agnes Wolbert (PvdA) pleit in Metro naar aanleiding van de testresultaten voor een norm waarbij de muziek in bars, cafés en clubs niet boven de 100 decibel mag komen. Ze vraagt minister Edith Schippers van Volksgezondheid om voor uitgaansgelegenheden een wettelijke geluidsnorm in te stellen en de aanwezigheid van een decibelmeter te verplichten. In het debat van 30 mei zal dit worden besproken.

Publicatiedatum: 27 mei 2013