Zorg dat jouw toestel wél wordt vergoed!

In het decembernummer van de GezondGids, een uitgave van de Consumentenbond, pleit de Consumentenbond ervoor dat er geen bijbetaling nodig zou moeten zijn als je een hoortoestel nodig hebt uit een hogere categorie of een toestel uit de vrije markt. Cruciale vraag daarbij is of je zo’n toestel met extraatjes wel echt nodig hebt. Is dat het geval, dan moet zo’n toestel inderdaad worden vergoed. Nu kan dat alleen nog via een ‘extra zorgaanvraag’. Als protocol 2.0 wordt ingevoerd dan mag de audicien een categorie omhoog als hij of zij dat kan beargumenteren. In het artikel wordt ook Angélique van Lynden van Stichting Hoormij geciteerd. Haar advies: zorg ervoor dat jouw toestel wél wordt vergoed.

Normaal krijg je 75% vergoed van een hoortoestel en 100% voor kinderen. Vrije-markt-hoortoestellen staan niet in de database van de zorgverzekeraars. Vaak zijn dit de nieuwste typen hoortoestellen met vooral nieuwe snufjes. Soms handige snufjes, maar lang niet altijd noodzakelijk. Wie zo’n toestel kiest, krijgt die niet vergoed door de zorgverzekeraar, tenzij je dit toestel echt nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Maar dan moet jouw audicien of audioloog dat wel aantonen.

Extra zorgaanvraag

Dat geldt ook wanneer je een hoortoestel uit een hogere categorie kiest, dan waarin je aanvankelijk bent ingedeeld door het hoorprotocol. De audicien of audioloog moet in beide gevallen toestemming vragen aan de zorgverzekeraar via een ‘extra zorgaanvraag’. Daarin moet de aanvraag goed worden beargumenteerd. Bovendien moet aangetoond worden dat je niet kan functioneren met de toestellen uit de categorie waarin je oorspronkelijk bent ingedeeld door er eerst twee proeven mee te doen. Houd je je niet aan de procedure, dan volgt negen van de tien keer een afwijzing. Er is volgens audiologen voor elk hoorprobleem een geschikt hoortoestel beschikbaar in de verzekerde zorg, mits audiciens en/of audiologen die extra zorgaanvraag bereid zijn aan te vragen in die gevallen dat iemand niet direct goed is ingedeeld.

Samen zoeken naar oplossing

Angélique van Lynden zegt in het artikel: “We horen echter regelmatig van gebruikers dat audiciens tegen hen zeggen: ‘Met de toestellen die binnen de verzekerde zorg vallen kunnen uw hoorproblemen niet goed worden opgelost. Maar als u zelf wilt betalen weten we wel een goed model’. Audiciens kunnen in plaats daarvan ook zeggen: ‘Ik weet nog een paar toestellen die wel worden vergoed en waarmee u wellicht ook goed kunt horen. Wilt u die eerst proberen?'."

Hoorwijzer.nl

Stichting Hoormij helpt met de website Hoorwijzer,nl bij het zoeken en kiezen van zowel een passende verzekering als een hoortoestel. Wil je weten of het voor jou interessant is om te wisselen van zorgverzekeraar? Lees dan dit artikel, inclusief een aantrekkelijk aanbod voor een collectieve zorgverzekering.

Bron: GezondGids december 2017

Publicatiedatum: 12 december 2017