Zelfs 13-jarigen horen al piep in het oor na harde muziek

Uit onderzoek van de Hoorstichting onder 699 middelbare scholieren van gemiddeld 13 jaar, blijkt dat maar liefst 57% van hen last heeft van een piep in het oor na het luisteren van muziek op hun muziekspeler of na het bezoeken van een feestje. Dit vergroot de kans op onherstelbare gehoorschade. Dit onderzoek toont voor Stichting Hoormij het belang aan van de recente acties voor 'Alles is gezondheid...' op dit gebied.

De pieptoon geeft aan dat het gehoor is overbelast en mogelijk al blijvend beschadigd is. Regelmatige blootstelling aan hard geluid leidt tot gehoorproblemen zoals tinnitus, waarbij je een permanente - vaak onverdraaglijke - piep, ruis of brom in het oor ervaart.

Gehoorschade is niet te genezen

Gehoorschade is niet te genezen, maar kan in veel gevallen gemakkelijk worden voorkomen door een veilige omgeving te creëren. Bij muziekspelers zijn daar al stappen op ondernomen door het invoeren van de nieuwe EU-norm* in 2013. Voor het uitgaan zijn er afspraken gemaakt over een geluidslimiet in de vorm van een convenant. De normen van 91 en 96 decibel (dB) zijn een begin, maar nog steeds te hoog voor deze leeftijdscategorie. Het blijft dan ook belangrijk zelf maatregelen te nemen, zoals het gebruiken van de volumebegrenzer op muziekspelers en het dragen van filteroordoppen met voldoende demping op feestjes met harde muziek.

Kies de juiste oordoppen

Er zijn veel oordoppen op de markt met een muziekfilter. Dit filter zorgt ervoor dat geluiden worden gedempt en tegelijk de muziekbeleving hetzelfde blijft. Zo kan je veilig van muziek genieten. Uit onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) naar 16 verschillende oordoppen blijkt dat de gemiddelde geluiddemping voldoet aan de EU-norm. Dat wil overigens niet altijd zeggen dat ze ook voldoende beschermen. Kies voor een gemiddelde demping van tenminste 15dB. Deze informatie staat vaak goed aangegeven op de verpakking. Deze oordoppen zijn online te koop en kosten gemiddeld 15 euro per paar.

Meer weten? Download het Onderzoeksrapport ‘Gehoorschade bij middelbare scholieren
Publicatiedatum: 07 juli 2016