World Hearing Day op 3 maart – teken de petitie & test je gehoor!

Op 3 maart is het World Hearing Day. Een mooi moment om de petitie van Stichting Hoormij en Holland Media Combinatie over storend achtergrondgeluid op radio en tv te tekenen. De World Health Organisation vraagt op deze dag aandacht voor slechthorendheid bij kinderen en vanuit de Europese organisatie voor slechthorenden wordt een campagne gelanceerd onder de titel ‘Teeth checked! Eyes Checked. What about your hearing?’.

Petitie
In ruim een week is de petitie 'Ik hoor je niet' door ruim 7.000 mensen ondertekend. Een geweldig resultaat! We kregen media-aandacht op vele websites, in kranten, Radio 1 en 5 en BNR Radio. Uit de opmerkingen blijkt dat erg veel mensen zich storen aan de achtergrondgeluiden en aan het volume van reclames. We zullen die ergernissen in april kenbaar maken aan de omroepen. We hebben dus nog precies een maand om handtekeningen in te zamelen. Hoe meer, hoe sterker we staan!

Help je mee? Dat kan door deze petitie onder de aandacht te brengen bij vrienden en familie. Via een e-mail bijvoorbeeld of via social media. Op onze speciale website www.petitie-ikhoorjeniet.nl valt alles na te lezen. De petitie kun je tekenen op http://www.petities24.com/ik_hoor_je_niet.

World Hearing Day
Ondertussen laat de wereld van zich horen op 3 maart tijdens World Hearing Day. De World Health Organisation (WHO) presenteert het rapport "Childhood hearing loss: act now, here’s how", dat benadrukt ook dat als gehoorverlies vroeg genoeg wordt ontdekt en kinderen de juiste zorg ontvangen, ze zich alsnog volledig kunnen ontwikkelen. Ook geeft het rapport het belang van preventie aan (denk aan het inenten van kinderen tegen diverse ziektes en aan het verminderen van blootstelling aan lawaai).

De Europese organisatie van slechthorenden (EFHOH, waar Stichting Hoormij onderdeel en voorzitter van is) organiseert vooruitlopend op WHD op 1 maart al een lunch voor leden van het Europees parlement. In Brussel zal het tijdens de lunch gaan over professionele hoorzorg. Ongeveer 16-17 % van de volwassenen heeft gehoorverlies, blijkt als zij een gehoortest ondergaan. Helaas zorgt maar ongeveer 1 op de 3 Europeanen voor passende professionele hoorzorg, bijvoorbeeld door een hoortoestel te dragen. Dit betekent dat zo’n 10% van alle Europese volwassenen rondloopt met gehoorverlies, zonder daar iets aan te doen. EFHOH wil daar in het Europees parlement aandacht voor vragen.

Tijdens World Hearing Day op 3 maart wordt EFHOH in samenwerking met EHIA (Europese organisatie voor fabrikanten van hoorhulpmiddelen) en AEA (Europese organisatie voor audicienbedrijven) een internationale campagne gestart: 'Teeth checked! Eyes Checked. What about your hearing?' Met deze campagne willen de organisaties de vanzelfsprekendheid doorbreken dat mensen wel hun gebit en ogen laten checken en niet hun gehoor. Ze roepen daarom alle mensen op om hun gehoor gratis te laten testen op 3 maart. Doe jij ook mee?! Doe de indicatieve test op https://www.hoorwijzer.nl/hoortests/doe-het-zelftests/hoorwijzer-test.html.

Stichting Hoormij ondersteunt de World Hearing Day natuurlijk van harte! Lees meer op http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2016/childhood-hearing-loss/en/ en http://www.aea-audio.org/portal/index.php/world-hearing-day.

Publicatiedatum: 01 maart 2016