Welke ervaringen wilt u met anderen delen?

Met het project Ervaringskennis legt de NVVS tips en ervaringen van mensen met een hooraandoening op systematische wijze vast, met als doel de verzamelde ervaringskennis weer voor anderen toegankelijk te maken. We zijn alweer bezig met het laatste jaar van het project. Het wordt een jaar vol activiteiten en nieuwe interessante uitdagingen. Wanneer u dit jaar meedoet aan een van de sessies, zult u vast de vrijwilligers al ontmoeten die na afloop van het project ervoor zullen zorgen dat het verzamelen en verspreiden van ervaringskennis door zal gaan.

Sessies
Dit jaar zal ook weer een groot aantal sessies de revue passeren, bijvoorbeeld over tinnitus bij defensiepersoneel en oorlogsveteranen, CI en revalidatie en over werken met slechthorendheid. Laatstgenoemde in samenwerking met Beter Horen in het kader van het project ‘Brood op de plank! Eigenbereid’. Als u regelmatig een kijkje neemt op onze site www.nvvs.nl/ervaringskennis dan blijft u op de hoogte van de aanstaande sessies.

Ervaringskennis databank
Samen met drie andere patiëntenorganisaties werken we aan een Ervaringskennis databank. De samenwerking bespaart kosten en is efficiënt. We krijgen natuurlijk wel onze eigen NVVS-omgeving met een herkenbare lay-out. Het wordt een nieuwe website, boordevol ervaringen, tips en inspiratie over alle hooraandoeningen en vele thema’s. Deze ervaringen zijn in de loop van het project verzameld in ervaringssessies, maar ook door bijvoorbeeld spontane mailberichten van jullie!

Mensen met een hooraandoening kunnen straks heel gericht zoeken naar specifieke tips en ervaringen. Ook kunnen mensen ervaringskennis brengen, dus een ervaring of tip achterlaten op de nieuwe site. De vele verschillende manieren waarop mensen met hun hooraandoening omgaan in het dagelijkse leven, zijn vaak vanzelfsprekend geworden voor de personen zelf, maar zijn van onschatbare waarde voor iemand die voor het eerst hiermee te maken krijgt. Daarom is het zo belangrijk dat die kennis wordt verzameld, vastgelegd en weer verspreid, en dat is precies wat er in de nieuwe databank gaat gebeuren.
We letten altijd goed op de positieve inslag die de ervaringsverhalen moeten hebben, want we willen anderen verder helpen, voorbeelden aanreiken, zonder een waardeoordeel te verbinden aan de verhalen. Immers wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet.
Nieuwsgierig geworden? We doen erg ons best om de nieuwe site voor de zomer in de lucht te hebben. We houden u op de hoogte van de vorderingen die gemaakt worden.

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties over het project ervaringskennis? Stuur dan een mailtje aan Lara Laurens, projectmedewerker l.laurens@nvvs.nl.

Publicatiedatum: 21 maart 2014