Week van het Oorsuizen van start: webinar, prijsvragen, workshop en meer!

Stichting Hoormij besteedt van 8-14 februari tijdens de Week van het Oorsuizen (link) aandacht aan de verschillende oorzaken van oorsuizen, zoals muziek, lawaai op de werkplek, bijwerkingen van medicijnen en nog meer. Daarmee willen we zorgen dat er bij iedereen een belletje gaat rinkelen. Niet het belletje van de tinnitus, maar van het besef dat je gehoor het waard is om te beschermen! Vandaag is de eerste dagpagina gelanceerd die in het teken staat van oorsuizen door blootstelling aan harde muziek. Check het op www.weekvanhetoorsuizen.nl en zie ook onze overige activiteiten.

Stichting Hoormij vraagt aandacht voor tinnitus door tijdens de actieweek diverse berichten, ervaringsverhalen en video’s te plaatsen op www.weekvanhetoorsuizen.nl en met #WeekvhOorsuizen op Twitter en Facebook. Elke dag staat een andere oorzaak centraal of is er aandacht voor preventie: dag 1: muziek, dag 2: tinnitus &werk, dag 3: vuurwerk, dag 4: medicijnen, dag 5: rol van de overheid bij preventie, dag 6: hoe nu verder? Daarnaast geven we elke dag iets weg (zoals handige downloads met informatie) of je kunt iets winnen (zoals een zelfhulpboek om te helpen omgaan met tinnitus).

Webinar
In het kader van de Week van het Oorsuizen is er op dinsdag 9 februari 2016 een speciale informatiebijeenkomst voor mensen met tinnitus in het Flevoziekenhuis in Almere. Deze bijeenkomst is al volgeboekt. Maar geen nood; via het speciale Stichting Hoormij Webinar kun je de bijeenkomst live volgen vanachter je beeldscherm!

Tijdens de bijeenkomst is er aandacht voor het medische aspect van tinnitus en voor het verhaal van een ervaringsdeskundige. Oorzaken en omgaan met tinnitus staan centraal in de informatie, tips en adviezen. Wil je dit alles online volgen? Klik dan hier om je te registreren. De livestream is beschikbaar vanaf het begin van de bijeenkomst, om 19:00 uur.

Workshop
Oorsuizen of slechthorendheid, daar denk je vast niet aan tijdens het uitgaan of als je lekker naar een festival bent. Maar een ver-van-je-bed show is het zeker niet! Gehoorschade ligt bij veel jongeren op de loer. Hoor jij daar bij?

Een constante piep, suis of fluit in je oor heeft grote invloed op je sociale leven, concentratievermogen, studie en werk. “Nu investeren in preventie loont om straks een baan te vinden en ook later te kunnen genieten van je favoriete muziek”, meent HearingCoach. Bij HearingCoach weten ze alles over het opsporen en voorkomen van gehoorschade door (te) luide muziek of machinelawaai. In een speciaal voor de Week van het Oorsuizen georganiseerde workshop zullen ze je er alles over vertellen. Tijdens de workshop komen volgende aspecten aan bod:
- Hoe ontstaat gehoorschade
- Wat zijn de gevolgen (medisch, sociaal, economisch)
- Handige ‘tips en tricks’ om gehoorschade te voorkomen
- Keuzebegeleiding bij persoonlijke gehoorbescherming

Help anderen! Na de workshop ben je ook in staat om andere jongeren te informeren over de risico’s van lawaai. Je weet hen precies te vertellen waar ze op moeten letten bij het kiezen van gehoorbeschermers en kunt aanwijzingen geven hoe ze correct gedragen worden.

Kom dus op woensdag 10 februari tijdens de Week van het Oorsuizen naar de workshop "Hearing Coach". De workshop vindt plaats bij Stichting Hoormij in Houten. Meld je snel aan! Na de workshop krijg je een bewijs van deelname.
Publicatiedatum: 08 februari 2016