Week van de toegankelijkheid van 2-7 oktober: Toegankelijke horeca

Als je ergens gaat eten of drinken, dan ervaar je de gastvrijheid van de horecagelegenheid op jouw eigen wijze. Bezoek je in de week van 2 t/m 7 oktober een bar of restaurant, kijk dan eens om je heen of je met je gehoorbeperking hinder ondervindt of dat er punten ter verbetering zijn.

Bijna 20% van de mensen kan niet goed zelfstandig uitgaan, omdat er in de horeca nog teveel drempels zijn: je komt niet naar binnen, de menukaart is niet leesbaar, de akoestiek laat het niet toe elkaar te verstaan of je kan er niet naar het toilet. Vaak zijn er simpele oplossingen mogelijk die een café, restaurant of evenementenbezoek voor iedereen aangenamer maken. Daarom is er de Week van de toegankelijkheid. Jij kunt meehelpen!

Deel jouw ervaringen

Gaat het personeel op een plezierige manier met je om? Kan je gebruik maken van alle faciliteiten? Ervaar je de ruimte als prettig en veilig? Kan je de informatie begrijpen en gebruiken? Jouw ervaringen kunnen mogelijk een bijdrage leveren aan het optimaliseren van de toegankelijkheid voor slechthorenden in de horeca.

Checklist

De commissie Slechthorendheid van Stichting Hoormij heeft een checklist gemaakt die je hierbij kan helpen. Je kan de lijst eventueel bespreken met de eigenaar of bijvoorbeeld de hoofdserveerster. Geef je ervaringen door aan de commissie of mail jouw ingevulde checklist. De commissie kan dan de resultaten van de Week van de Toegankelijkheid kunnen evalueren met Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische aandoening.

Download de checklist hier

De ingevulde lijst kun je sturen naar: rennievanmoolenbroek@kpnmail.nl

Namens de Commissie Slechthorendheid: een prettig verblijf in de horeca!
Publicatiedatum: 04 september 2017