Week van de Toegankelijkheid: meer en meer een begrip

Met een goed gevoel kijkt de organisatie terug op de Week van de Toegankelijkheid, die dit jaar voor de 15e keer plaatsvond. Van 6 t/m 11 oktober zijn in het hele land activiteiten en bijeenkomsten georganiseerd die belang, kansen, wenselijkheid én mogelijkheden van toegankelijkheid in de lokale samenleving laten zien.

Dit jaar was toegankelijkheid toegespitst op het toegankelijker maken van verenigingen en clubs, zodat ook mensen met een beperking aan het verenigingsleven kunnen deelnemen. Het bleek een thema waar veel mensen wat mee konden. Niet zo gek als je je bedenkt dat er in Nederland meer dan 140.000 verenigingen zijn!

Ook voor slechthorenden?
Vaak wordt bij toegankelijkheid gedacht aan voorzieningen voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers of mensen met een visuele beperking. Maar ook voor mensen met een verminderd gehoor kan toegankelijkheid een probleem vormen, vooral op het gebied van communicatie.
Hoor Friesland (een samenwerking tussen NVVS en Friese Doven) trok er tijdens de Week van de Toegankelijkheid dan ook op uit om winkels en horecabedrijven in de Leeuwarder binnenstad te controleren op toegankelijkheid voor slechthorenden. Lees hier meer over de bevindingen. Verder kunt u op de homepage van de NVVS-website (rechterkolom) nog steeds de poll invullen over toegankelijke verenigingen en clubs voor mensen met een hoorprobleem. En in onze webshop vindt u folders die u uit kunt delen op plaatsen waar u als slechthorende soms moeite heeft met communiceren, bijvoorbeeld in het ziekenhuis of op een drukke verjaardag.

Bewustwording
Overal in het land hebben gemeenten, gehandicaptenorganisaties en verenigingen tijdens de Week van de Toegankelijkheid de handen ineen geslagen voor maximale zichtbaarheid. Op markten, manifestaties en sportevenementen. Gezamenlijk hebben ze laten zien wat er al aan aanbod is en hoe dat is georganiseerd.

Het is mooi om te zien dat het pleiten voor meer toegankelijkheid niet meer alleen een zaak is van mensen met een beperking en hun belangenbehartigers, maar van vele andere partijen. Gemeenten bijvoorbeeld. Zij zijn zich bewust van het belang dat àlle inwoners kunnen meedoen. Maar ook bij het verenigingsleven komt de bewustwording goed op gang. Om uiteenlopende redenen willen ze hun toegankelijkheid vergroten. Uit ideële redenen, soms ook uit praktische of economische redenen. En dat mag: toegankelijkheid is geen last, maar een verrijking en prettig voor iedereen.

Op naar de 16e Week van de Toegankelijkheid
Volgend jaar weer! Wat het thema zal zijn en hoe het wordt aangepakt, is op dit moment nog niet bekend. De organisatie houdt u daarvan op de hoogte, bijvoorbeeld via de website van Ieder(in) en via de website en nieuwsbrief van de Week van de Toegankelijkheid. Ook buiten de Week van de Toegankelijkheid kan de projectgroep mensen en organisaties met elkaar in contact brengen. Doe daar uw voordeel mee. U kunt de projectgroep bereiken per mail info@weekvandetoegankelijkheid.nl en telefonisch 030–720 00 00.

Publicatiedatum: 21 oktober 2014