Week van de Toegankelijkheid 2015

Teamsport en slechthorendheid gaan meestal niet goed samen. Dat weet Joop Beelen, directeur van stichting Hoormij/NVVS, uit ervaring. Toch kunnen doven en slechthorenden goed meedoen aan het verenigingsleven. “Het is een kwestie van rekening houden met elkaar”, zegt hij in een vooruitblik op de Week van de Toegankelijkheid die van 5 t/m 10 oktober 2015 plaatsvindt.

Onder het motto ‘Welkom bij de club’ willen Ieder(in) en partners (waaronder Stichting Hoormij) ook tijdens de 16e Week van de Toegankelijkheid weer laten zien hoe belangrijk het is dat het verenigingsleven open staat voor iedereen. Een toegankelijke vereniging heeft niet alleen aandacht voor fysieke toegankelijkheid (deuren, drempels, trappen, enz.), maar organiseert ook passende activiteiten zodat echt iedereen mee kan doen. Een toegankelijke vereniging zorgt ook voor toegankelijke informatie. Daarnaast is het belangrijk dat de leden rekening houden met mensen met beperkingen en dat mensen prettig met elkaar omgaan. In een toegankelijke vereniging voelt iedereen zich welkom.

Voorkomen en oplossen
In de Week van de Toegankelijkheid richten we ons op het voorkomen en oplossen van belemmeringen binnen verenigingen. Met uiteindelijk doel dat:
•    iedereen op voet van gelijkheid kan deelnemen aan verenigingen,
•    verenigingen fysiek toegankelijk zijn voor mensen met een beperking,
•    verenigingen mensen met een beperking verwelkomen, net als mensen zonder beperking,
•    verenigingsinformatie begrijpelijk is voor mensen met een beperking,
•    mensen met een beperking zelfstandig kunnen handelen binnen verenigingen,
•    mensen met een beperking vrij zijn om te kiezen voor een vereniging.

Er zijn tijdens de Week van de Toegankelijkheid diverse activiteiten en organisatiesu kunt ook zelf een activiteit aanmelden. Lees meer op www.weekvandetoegankelijkheid.nl. Lees daar ook het complete interview met Joop Beelen.

Publicatiedatum: 29 september 2015