Websites in de zorg slecht afgestemd op slechthorenden

Veel websites van ziekenhuizen, huisartsen en andere zorgaanbieders zijn nog altijd slecht te gebruiken voor blinden, slechtzienden, slechthorenden en doven. Terwijl het technisch goed mogelijk is om websites toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dat schrijft de NOS op haar website.

Hoewel precies een jaar geleden wetgeving van kracht werd die organisaties onder meer verplicht om websites bruikbaar te maken voor mensen met een beperking, is er nog maar weinig veranderd, blijkt uit onderzoek van de Stichting Accessibility. "Erger, bij veel zorginstellingen staat het nog niet eens op de agenda", zegt Monique van der Heijden van die organisatie.

Speciale software en ondertiteling

Blinden en slechtzienden kunnen speciale schermleessoftware gebruiken om websites te bezoeken. Doven en slechthorenden hebben behoefte aan ondertiteling bij filmpjes. Maar hoe toegankelijk zijn zorgsites voor blinden, slechtzienden en doven? De stichting nam websites onder de loep met een geautomatiseerde test en ook handmatig. Daarbij bleek dat vrijwel alle zorgsites wel problemen hebben, van websites van ziekenhuizen tot die van huisartsen. De gedetailleerde, met de hand uitgevoerde test is uitgevoerd op 62 websites.

Open en besloten deel

Het idee is juist dat patiënten steeds meer hun eigen zorg digitaal regelen, maar voor de 300.000 blinden en slechtzienden en de 1,3 miljoen doven en slechthorenden die Nederland telt, blijkt dat lastig. Filmpjes met bijvoorbeeld uitleg over medicijngebruik zijn in driekwart van de gevallen niet ondertiteld en dus niet nuttig voor doven en slechthorenden. "En dan hebben we alleen nog maar het openbare deel van de websites onderzocht", zegt Van der Heijden. Het besloten deel waar patiënten hun eigen zaken kunnen regelen, is immers niet zomaar toegankelijk. "Maar we hebben niet de indruk dat dit veel beter is."

Publicatiedatum: 24 januari 2018