Vrije artsenkeuze blijft, nu werken aan goede keuze-informatie

De Eerste Kamer stemde gisteren tegen het wetsvoorstel om de vrije artsenkeuze af te schaffen (wijziging artikel 13 van de Zorgverzekeringswet). De patiënt mag nu te allen tijde zelf zijn zorgverlener en -instelling blijven kiezen. Dat geldt dus ook voor uw kno-arts, audioloog enzovoorts. Goed nieuws, vindt NVVS en ook Patientenfederatie NPCF, maar dit betekent niet dat we nu achterover kunnen leunen.

Het is fijn dat patiënten nu zelf bijvoorbeeld hun kno-arts kunnen kiezen, maar zij moeten wel over informatie kunnen beschikken om de juiste keuze te kunnen maken. Patiëntenfederatie NPCF (waar NVVS bij is aangesloten) maakt zich grote zorgen om het gebrek aan keuze-informatie. “Daar hebben we nu mee te maken, en dat zou ook zo blijven als de wet wel was aangenomen. Je kiest als patiënt in feite uit tien zwarte dozen waarvan je niet weet wat er in zit. Dat moet veranderen, en daar moeten we het over hebben,” zegt NPCF-directeur Wilna Wind. “Bij het kiezen van een dokter moeten mensen zich kunnen baseren op informatie over kwaliteit, en behandelresultaten. Daarnaast is het van belang dat mensen de juiste zorgpolis kiezen. Ook daarvoor moeten mensen beschikken over de juiste informatie.”

NVVS deelt de zorgen van NPCF en hoopt dat daar snel iets aan gedaan wordt. Op www.hoorwijzer.nl kunt u bij Zoek & Kies in elk geval bij het kiezen van een audicien en hoortoestel de ervaringen van anderen bekijken en eventueel meenemen in uw keuze. Ook kunt u een overzicht raadplegen van vergoedingen voor hoortoestellen vanuit de aanvullende verzekeringen vanaf 1 januari 2015. Dat kan u mogelijk helpen bij de keuze voor een zorgverzekeraar.

Publicatiedatum: 17 december 2014