Voorlopig geen geluidsbegrenzer of controleurs in cafés en clubs

Het ministerie van Volksgezondheid werkt vooralsnog niet aan een wet voor een maximaal geluidsniveau voor muziek in het uitgaansleven. "We zetten voorlopig in op betere afspraken en uitbreiding van het huidige convenant met poppodia en concertzalen", laat een woordvoerder weten, zo meldt de NOS.

Het RIVM adviseert, na uitgebreid onderzoek, dat muziek in openbare gelegenheden niet harder dan 102 decibel moet zijn. Voor jongeren onder de zestien jaar zou die norm nog lager moeten liggen om gehoorschade zo veel mogelijk te voorkomen of beperken. Er zijn nu geen wettelijke afspraken over het maximale volume. Wel hebben de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) en de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) in 2016 een convenant gesloten met het ministerie. Daarin is nog 103 decibel, gemeten over een duur van 15 minuten, de afgesproken plafondwaarde. Het toezicht op deze afspraak ligt bij de uitgaansgelegenheden. Het ministerie heeft voorlopig geen voornemen om die controle een overheidstaak te maken.

Oordoppen enige oplossing

Volgens akoestiekadviseur en -onderzoeker Remy Wenmaekers zullen de meeste concertpodia niet snel de 103 decibel bereiken. "Bijvoorbeeld bij een popconcert is een volume van 95 decibel normaal." Een dancefeest kan daarentegen volgens Wenmaekers al snel de 103 decibel aantikken. Zeker als je daar urenlang bent, loopt de kans op gehoorbeschadiging flink op. Dat geldt ook voor stappen. Want hoe langer je oren blootgesteld zijn aan luide muziek en omgevingsgeluid, hoe groter de schade. Onder uitgaanspubliek in de leeftijd 18-30 jaar zegt 93 procent last te hebben van het gehoor na het uitgaan, volgens een RIVM-rapport. En uit meerdere onderzoeken blijkt dat zo'n 20 tot 25 procent van alle jongeren last heeft van gehoorschade. Oordoppen zijn de enige manier om je oren echt te beschermen. Andere maatregelen, zoals verder van de speakers staan of pauzes nemen, beperken hooguit de schade.

Lees hier het hele artikel

Publicatiedatum: 29 maart 2018