Volkskrant duikt in experimentele aanpak tinnitus

‘Een miljoen Nederlanders hebben last van tinnitus, oorsuizen. Voor de kleinere groep die slecht functioneert door het gepiep en gebrom en gesis, is er enige hoop: Maastrichtse onderzoekers bestrijden de herrie met herrie’, zo meldde Sir Edmund, de wetenschapsbijlage van de Volkskrant onlangs. In een uitgebreid artikel werd ingegaan op het Tinnitusimplantaat die het Maastricht UMC+ ontwikkelt.

Het implantaat heeft een cochleair implantaat (waarmee doven weer iets kunnen horen) als uitgangspunt. Het Tinnitusimplantaat stuurt specifieke stroompjes naar verveelde hersenzenuwen die het fantoomgeluid produceren. Doordat de zenuwen nu weer gestimuleerd worden, geven ze geen irritante piep meer af. Het onderzoekersteam bestaande uit Erwin George, Robert Stokroos en Remo Arts is op zoek naar een zogenoemde ‘stiltecode’. Die code is voor elke persoon met tinnitus anders. Het is een specifieke frequentie en stroomtoevoer die iemand nodig heeft om van zijn fantoomgeluid af te komen.

In het Volkskrant-artikel vertelt Pieter, een van de proefpersonen, over zijn ervaringen met het implantaat. Hij omschrijft zijn situatie als ‘een stuk leefbaarder’. Verjaardagen en vergaderingen op het werk blijven lastig. Stichting Hoormij/NVVS is benieuwd naar de resultaten van een grotere groep proefpersonen. Zoals Rilana Cima, onderzoekscoördinator audiologie tinnitus van Maastricht University/Adelante, in het artikel ook aangeeft, is het implantaat nu nog een experimentele aanpak die vooral effect zal hebben op mensen met ernstig gehoorverlies. Er zijn echter ook veel mensen met ernstige tinnitus die geen (zwaar) gehoorverlies hebben.

Stichting Hoormij/NVVS organiseert regelmatig een informatiebijeenkomst in samenwerking met MUMC+ om de nieuwste ontwikkelingen rondom het implantaat te bespreken. Wanneer er nieuwe resultaten zijn, zullen we deze ook weer met u delen.

Lees hier het Volkskrant-artikel.
Publicatiedatum: 03 juli 2015