VICI-subsidie naar professor Deniz Baskent (RUG) voor onderzoek stemperceptie

Vier wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen krijgen ieder anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen en een onderzoeksgroep op te bouwen. Een van hen is professor Baskent. Zij doet onderzoek naar stem-perceptie en linguïstische inhoud in communicatie.

Mevrouw Deniz Başkent, hoogleraar Auditieve perceptie bij de afdeling KNO van het Universitair Medisch Centrum Groningen: "Praten is wat ons mens maakt, maar gehoorschade kan er voor zorgen dat iemand langdurig het vermogen om andere stemmen te horen verliest. Hoewel dit vaak wordt gezien als beperking, gebruiken we in dit project de effecten van gehoorschade om het belang van stemperceptie in spraakcommunicatie te onderzoeken."

Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland. Vici is bestemd voor ‘excellente, ervaren onderzoekers die met succes een vernieuwende onderzoekslijn hebben ontwikkeld en daarmee een vooraanstaande positie innemen op nationaal en internationaal niveau’, aldus NWO. In totaal zijn er 34 Vici’s toegekend.

Publicatiedatum: 09 maart 2017