Versier je hoortoestel met een hoortoestelsieraad

Bij feesten en partijen is het heel gewoon dat we ons een beetje ‘optutten’. We versieren onszelf met bijvoorbeeld oorbellen, een mooie ketting, glimmende manchetknopen, misschien wel een broche of dasspeld, een bloem of een kleurige speld in het haar... Mogelijkheden genoeg. Maar heeft u er wel eens aan gedacht om uw hoortoestel te versieren?

“In tegenstelling tot wat er altijd gedacht wordt is er toch een groep slechthorenden die helemaal niet het accent willen leggen op de onzichtbaarheid van een hoortoestel”, zegt Petra Spigt van Laboratorium Formaat. “Sterker nog, het hoortoestel is ook een onderdeel van de identiteit van de slechthorende en sommigen kiezen ervoor om de onzichtbaarheid af te wisselen met zichtbaarheid in een bepaalde modestijl. Dit is natuurlijk al jaren het geval met de sieroorstukjes die we ontwikkeld hebben in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Nog steeds zijn er veel kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar die gekleurde oorstukjes willen hebben, voetballogo’s willen laten ingieten of gekleurde randjes in het steunframe van hun CI willen hebben. Maar voor volwassen vrouwen waren er geen versieringen speciaal voor over het hoortoestel.”

Het dragen van sieraden in combinatie met hoortoestellen vergt wel een speciale aanpassing. Petra: “Ze mogen niet te zwaar zijn en er mogen niet te veel bewegende losse onderdelen aan zitten die lawaai maken en dat versterkt wordt weergegeven door het hoortoestel.”

Het uitgangspunt van de nieuwe lijn sieraden die Laboratorium Formaat heeft ontwikkeld, is dat de sieraden aan de slangetjes geklemd worden. Zowel voor de traditionele luchtslangetjes als voor de thintubes en de elektrische draadjes voor de RIC toestellen. Zo kunt u uw hoortoestel feestelijk versieren met bijvoorbeeld vlinders of roosjes. Kijk voor meer voorbeelden en informatie op www.labformaat.nl.

Publicatiedatum: 05 augustus 2014