Vergoedt uw zorgverzekeraar straks nog de audicien, kno-arts of audioloog van uw keuze?

In 2016 is het verstandig nog bewuster te kiezen bij wie u uw zorgverzekering afsluit en voor welk soort verzekering u gaat. Want vanaf dan zijn zorgverzekeraars niet meer altijd verplicht om zorg te vergoeden van tweedelijns zorgaanbieders waarmee ze geen contract afsluiten. Dat zijn de coalitie (VVD en PvdA)  en de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP in de Tweede Kamer overeengekomen. Verzekeraars krijgen meer vrijheid om verschillende polissen aan te bieden. Dat kan als uiterste consequentie hebben dat in ieder geval een bezoek aan de kno-arts of het audiologisch centrum van uw keuze niet meer vergoed wordt door uw zorgverzekeraar als deze niet is gecontracteerd; of dat u een duurdere polis moet afsluiten.

Keuze uit 3 polissen
Vanaf 1 januari 2016 kunt u kiezen uit drie mogelijkheden:
1. U kunt kiezen voor een restitutiepolis. U betaalt dan een hogere premie in vergelijking met nu, maar daar staat tegenover dat u vrij bent in uw keuze voor een tweedelijns zorgaanbieders (kno-arts, audiologisch centrum) waarvoor u een verwijzing van uw huisarts nodig heeft.
2. Dan is er de naturapolis. Ook bij deze polis kunt u terecht bij de kno-arts of audioloog van uw eigen keuze. Maar als die niet door uw zorgverzekeraar gecontracteerd is dan krijgt u een lagere vergoeding. De rest moet u dan zelf betalen. Daar staat een lagere premie tegenover.
3. Daar komt nu een derde mogelijkheid bij: een polis die alleen gecontracteerde zorg vergoedt. Met een daarbij behorende nog lagere premie.

Discussie over gevolgen voor keuzevrijheid
De keuzevrijheid blijft behouden, zeggen minister Schippers en de partijen die tot een akkoord zijn gekomen. Immers: via het zorgvuldig kiezen van een verzekeraar en een polis, kunt u zelf bepalen welke vrijheid en vergoeding u heeft bij de keuze van uw kno-arts of audiologisch centrum.
Nee, zeggen critici, zoals het GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman: "Hier wordt de macht van verzekeraars uitgebreid ten koste van de keuzevrijheid van premiebetalers. Nu nog is het premieverschil tussen restitutie- en naturapolis beperkt, maar deze zal toenemen. En als je dan armer bent en alleen een contractpolis kan betalen, dan heb je minder keuzevrijheid."
Maar wie heeft er nu gelijk?
Het antwoord zal moeten blijken als de verzekeraars in het najaar hun polissen presenteren. Wat doen zij straks met de premies? Maken ze de restitutiepolis zo duur dat deze alleen voor de hogere inkomens betaalbaar is? Dan wordt de goedkopere polis automatisch een “armenpolis” met beperkte keuzevrijheid. Of blijven de premieverschillen binnen de perken waardoor er ook voor de lagere inkomens wel degelijk iets te kiezen valt?

Bezuinigingen niet op pakket, maar op keuzevrijheid
Het akkoord moet in ieder geval een flinke bijdrage leveren aan een bezuiniging op de zorg: maar liefst 1 miljard euro. Aanvankelijk zocht Schippers dat geld in een bezuiniging op het basispakket. Maar daar zag zij van af. Nu zoekt zij het geld in grotere doelmatigheid. Doelmatig is het immers niet als een verzekeraar eerst z'n best doet kwalitatief goede zorg in te kopen tegen een zo gunstig mogelijke prijs, om vervolgens toch gedwongen te worden duurdere zorg grotendeels te vergoeden als de verzekerde daarvoor kiest. Vanaf 1 januari 2016 komt aan die ‘ondoelmatige praktijk’ dus een einde, is de bedoeling.

Audiciens buiten schot?
Overigens geldt de nieuwe regeling niet voor de eerstelijnszorg. Iedereen blijft wel vrij bij de keuze voor een behandelaar zoals een huisarts, logopedist, fysio- en ergotherapeut, verloskundige, kraamhulp, wijkverpleegkundige, apotheker, tandarts, oefentherapeut en diëtist. De grote vraag is of audiciens in sommige gevallen (voor mensen boven de 68 jaar) behoren tot de eerstelijnszorg. Dan is immers geen verwijzing van een huisarts nodig om een hoortoestel aan te schaffen. NVVS is dat op dit moment aan het uitzoeken.

Publicatiedatum: 10 juni 2014