Verdiepen in tinnitus en hyperacusis

De Nederlandse Vereniging voor Audiologie (NVA) hield onlangs in Nieuwegein haar voorjaarsvergadering. In de ochtend, op de 54ste Dag der Akoepedie (georganiseerd door audiologie-assistenten), was het thema tinnitus. In de middag waren er presentaties van de KNO-vereniging, de NVA en het Nederlands Tinnitus en Hyperacusis Platform (NTHP) over hyperacusis. De aanwezige kno-artsen, maatschappelijk werkers, psychologen en andere professionals verdiepten zich deze dag dus volop in tinnitus en hyperacusis. Ook enkele leden van de NVVS-Commissie Tinnitus en Hyperacusis woonden alle presentaties met veel interesse bij.

Tijdens de Dag der Akoepedie werd het onderwerp tinnitus in een aantal presentaties van meerdere kanten belicht. Bijvoorbeeld de rol van het centrale zenuwstelsel bij tinnitus, de inzet van maatschappelijk werk voor tinnitusbegeleiding en de mogelijkheden van ruismaskeerders en hoortoestellen bij tinnitusrevalidatie. Zie http://www.ned-ver-audiologie.nl/ (kopje Dag der Akoepedie) voor de presentaties en meer informatie.

Maar liefst vijf presentaties over hyperacusis waren er bij te wonen tijdens de voorjaarsvergadering van de NVA. Er werden eerst definities, metingen en mechanismes van hyperacusis uiteengezet. Vervolgens was er aandacht voor hyperacusis als medische entiteit, ruismaskeerders bij hyperacusis en hyperacusis vanuit psychiatrisch perspectief. Ook werd er ingegaan op de vraag ‘hyperacusis; beheersen of behandelen?’. Zie http://www.ned-ver-audiologie.nl/ (kopje NVA-lezingen) voor de presentaties en meer informatie.

De leden van de NVVS-Commissie Tinnitus & Hyperacusis nemen alle nieuwe inzichten en onderzoeksresultaten mee in de besprekingen van de Commissie om te kijken wat de NVVS hier eventueel mee kan en hoe wij op de ontwikkelingen kunnen inspelen. Bijvoorbeeld door het updaten van de vraagbaak. In elk geval zijn de Commissieleden en de leden van de NVA weer helemaal bijgepraat op het gebied van tinnitus en hyperacusis.

Publicatiedatum: 26 mei 2014